Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

15 février 2016 1 15 /02 /février /2016 12:53

Am cetit cu mult interes zilele trecute interviul cu pianistul Benedikt Jahnel, matematician, jazzman, compozitor, om cu mult spirit & dăruit integralmente muzicii & științelor exacte.

Fraza din titlu este definitorie pentru creația acestui artist: „Matematica mă face să dispun de multă gîndire abstractă, pe care o inserez în muzica mea”.

Am rememorat deîndată primele mele experiențe cu muzica acestui grup, secondat de Jahnel, dar care o avea la „cîrmă” pe Symin Samawatie, în proiectul de debut la ECM a acestei cîntărețe absolut atipice - As Ney (2009). Quartetul poartă aprenta numelui acestei dive a jazzului contemporan: Cyminologie. E de adăogat în acest context, că acei patru muzicieni au debutat împreună în 2002, și pînă la accederea lor în „panoplia” ECM, au scos împreună încă 2 discuri, Per Se și Benum.   

M-a cucerit deîndată stilul lor compozit, melanjat, un coupage barricat - de rafinament persan și logică glacială germană, o ritmică aparent spontană, dar în realitate îndelung distilată, spiritualizată, „învechită” de niște muzicieni versați, provenind din tradiții aparent ireconciliabile: iraniană, germană, indiană...i-a unit școala occidentală, cultura Occidentului care e atît de deschisă de atîtea decenii la inserturile, influențele & sevele înnoitoare care se scurg dinspre Orient către lumea Apusului. De la Ravi Shankar, Nusrat și Ustad Fateh Ali Khan încoace lumea Occidentului nu a mai fost la fel! Ei bine, anume ECM a fost printre primele case de discuri din Apus care au „metisat” cultura muzicală occidentală. I-au conferit un alt sens, o dimensiune polifațetată. Iar acest fenomen a fost prezent pe scenele lumii înainte ca el să fie perceput ca „fapt cultural egal în drepturi” cu întreaga tradiție veche a Europei. Altfel spus, la început a fost muzica, doar muzica pură, apoi au venit conceptele, ideile, clasificările, stilurile, alăturările, comparațiile...

Toate aceste lucruri le-am redescoperit cu o și mai mare intensitate după ce am ascultat cele două albume editate de Cyminologie, la ECM: As Ney și Saburi (2011). În 2015 a apărut cel de-al treilea album la această casă, PHOENIX, album pe care alături de quartetul deja știut, îl întîlnim pe violonistul german Martin Stegner, de la Berlin Philarmoniker, ceea ce ridică și mai sus ștacheta muzicii pe care Syminologie ne-o propune, și o consacră în chip definitiv în creuzetul culturii contemporane.

În acest fenomen complex,  pianistul Benedikt Jahnel ocupă și el un loc central. Este adevărat că în afară de Cyminologie acesta are o activitate individuală la fel de rodnică, fructuoasă, temerară, iar discul Equlibrium, apărut în 2012, tot la ECM, îl proiectează pe Jahnel în plutonul celor mai valoroși și mai plini de vervă pianiști de jazz ai Europei. Pe acest disc, alături de el, evoluează Antonio Miguel, la bass și Owen Howard, la tobe, fapt care arată marea deschidere internațională a acestui muzician, care vine în România cu două recitaluri, în 21 februarie, la Cluj și 22 - la București.

De această dată Benedikt Jahnel va fi secondat de Henning Sieverts, la bass, și de versatilul Jonas Burgwinkel, care va presta la tobe.

Dincolo de orice party pris-uri & simpatii, trebuie spus acum că bucuria pe care ne-o vor oferi cei trei germani, cu Jahnel în frunte, desigur, s-a pus la cale de neobosita gașcă de la jazz fun rising. O coterie - enervant de elevată, decandentă uneori & sensibilă la adevăratele valori muzicale, care se uită mai ales chiorîș, consecvent, dar deloc nu cu timiditate la cam tot ceea ce contează în materie de cultură sonoră actuală.

Ne vom lua Trabantul, bicicletele, vor urca pe băț, oricum, dar trebuie să fim la aceste două seri în sală...          

Benedikt Jahnel at piano

Benedikt Jahnel at piano

sursa imaginii: aici.

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat
commenter cet article

commentaires