Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

13 mai 2016 5 13 /05 /mai /2016 00:31
„The Offering”, 2016, ulei pe pînză, 180 / 140 cm. @ foto: vladimir bulat

„The Offering”, 2016, ulei pe pînză, 180 / 140 cm. @ foto: vladimir bulat

Cam acum un an mă documentam pentru Antologia picturii moldovenești, apărută în iulie 2015. Și am decis ca printre cei 18 artiști, care în opinia mea acoperă în chip magistral mai bine de șapte decenii de pictură, să figureze și Andrei Gamarț, cel mai tînăr din antologie. 

M-a impresionat profund prin cele două expoziții personale, realizate în Zorzini Gallery, în 2012 și 2014, fapt care m-a și determinat să îl înclud în proiectul meu editorial, în care cartografiam pictura moldovenească postbelică. Textul din carte este concis, frust, și se referă la o viziune sumbră, funestă, înnegrită de pre-plinul prezenței umane pe pămînt, fără a fi o viziune lipsită de speranță, infuzie pe care Gamarț reușește să o reverse în pînzele sale mari, prin lumini violente.

Expoziția de la galeria Mobius poartă titlul Mirror for the full Moon, aduce împreună 10 panouri de pînă la doi metri pe latura mare. Impactul vizual al acestei expoziții este colosal, este datorat în bună măsură soluției curatoriale, propuse de Răzvan Ion. Fiecare operă este închisă într-un soi de light box-, de un negru catifelat, cu neoane care iluminează de sus fiecare pînză cu o lumină rece, aseptică, potențînd luminile din interiorul magmei picturale. Într-o oarecare măsură această mise-en-place amintește de panorurile fotografice ale lui Jeff Wall, mai ales din fotografiile sale din anii 90. Doar că la Gamarț e vorba de coparticipare manuală, inserție cromatică, frămîntare a pastei, înscenare a iluziei optice. Artistul și-a dorit să închidă cu totul fiecare tablou în cîte-un dulap negru - niște sicrie-cutii, prevăzute cu ușițe, astfel că vizitatorii urmau să descopere pe cont propriu ceea ce stătea ascuns înapoia acestor obloane. Gestul părea complet radical, iar spațiul galeriei trebuia să fie cufundat în beznă, lumina se servea doar în timpul vizitării și vizionării conținutului acestor cutii...Aceste panouri au o viață individuală, fiecare pe cont propriu, iar fabula lor e lăsată la latitudinea și orizontul de așteptare al spectatorului.      

The Visit, 2016, ulei pe pînză, 200 / 175 cm. @ foto: vladimir bulat

The Visit, 2016, ulei pe pînză, 200 / 175 cm. @ foto: vladimir bulat

Efectul de lectură quasi-stereoscopică este obținut nu doar prin cadrul care dă senzația de profunzime, de tridimensional, ci mai ales de acțiunea luminii de neon, care vibrează cu o intensitate infinitezimală, dar care e suficient de prezentă, astfel ca ochiul să nu se relaxeze defel, ci să asiste la pulsația vagă a imaginii. E o tehnică de seducere a aparatului vizual, care face să se cetească de o manieră diferită imaginea, decît dacă ar avea de a face cu o pictură fixă, panotată direct pe un perete alb imaculat sau vopsit într-o culoare insistentă, criantă, cu care încep a se îmbrăca muzeele lumii. Acest mic truc pus la lucru de artist și curator, fac din această expoziție un eveniment major al artei contemporane la nivel local, dar sunt ferm convins că o astfel de punere în pagină, ar face cinste oricărei entități muzeale sau galerii de oriunde în lume. 

Friedrich Interruption, 2016, ulei pe pînză, 180 / 140 cm. @ foto: vladimir bulat

Friedrich Interruption, 2016, ulei pe pînză, 180 / 140 cm. @ foto: vladimir bulat

Experiența reîntîlniri cu pictura lui Andrei Gamarț, mai ales în varianta înfățișată prin expoziția comentată, trebuie trăită  la cote maxime, empatic, mai ales de toți cei care vor să fie părtași la metamorfozele și repoziționările creației actuale, a picturii, căreia îi putem spune post-contemporană.

                       Căci

                              e simțitor diferită de contemporaneitatea anilor 90 și două mii...

 

                      pentru că e coagulată într-un regim aperceptiv care a suferit mutații semnificative (omniprezența tehnologiei își spune apăsat cuvîntul). Poezia rămîne singurul domeniu [bastion] capabil să descrie aceste fenomene de natură energetică, pînă la urmă...

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Simeze
commenter cet article

commentaires