Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Recherche

29 mai 2018 2 29 /05 /mai /2018 11:18

Ultima dată literatura lui Serghei Dovlatov (1941-1990) a fost editat în România în anul 2011.

Este un scriitor de limbă rusă, ca și Joseph Brodsky - poet de limbă rusă. În 17 februarie 2018 a avut loc premiera mondială a filmului „Dovlatov”, regizat de Alexei Gherman-junior. A figurat în selecția oficială a Festivalului de film de la Berlin.

Vizionarea acestei piese cinematice te încîntă, și îți dă fiori. Dovlatov are 30 de ani, și parcurgem împreună cu personajul său o săptămînă, la un început de noiembrie a anului 1971. URSS se află în plină stagnare, într-un deplin marasm ideologic, în epoca speculei, risipei valorilor, în vremea alungării adevăraților creatori, a celor care au refuzat „reeducarea”, condiționarea, au respins din toată ființa lor ceea ce rușii au numit пошлость, cuvînt care s-ar traduce prin vulgaritate, trivialitate, insignifianță...

Dovlatov se zbuciumă între o viață de familie nefericită, și o existență publică anonimă, mizeră, bahică, scriind reportaje cu iz ironic, satiric și zeflemitor, pe care nu voiește să le publice nici ziarul unei uzine navale...În fapt, el este un scriitor talentat, un prozator despre care știe lumea „dedubtului” leningrădean, a subculturii care bubuia în acel oraș (poeți, pictori, speculanți, muzicieni de jazz etc.). Lumea aceasta era una nerecunoscută de oficialități, mai degrabă persecutată, urmărită, condamnată. Știm, că Brodsky a fost judecat pentru „parazitism”, poezia sa nefiind considerată o „muncă” demnă de omul sovietic; știm că Brodsky a fost expulzat din URSS, în 1971, iar Dovlatov i-a urmat acestuia, în 1978. A locuit acolo doar 12 ani, în 1990 a murit de un atac de cord, la doar 48 de ani. Dar recunoașterea sa new-yorkeză, prin publicațiile  în „Partisan Review” și „The New-Yorker” - l-a propulsat în rîndurile celor mai cetiți autori din fosta URSS.

Filmul lui Alexei Gherman-junior reconstituie de minune atmosfera unui mare oraș al literaturii, Leningrad (fostul Sankt-Petersburg), dar în care se instalase o atmosferă de neputință de a mai recunoaște public adevăratele valori, în afara celor impuse de sistem, în afara celor determinate de eroismul și măreția cetățeanului sovietic. Este orașul lui Pușkin, Baratînski, Gogol, Dostoievski, Bunin, Mandelștam, Țvetaeva, Ahmatova, Brodsky...dar proza lui Dovlatov a fost recunoscută și publicată acolo de-abia după moartea lui. Dovlatov a trăit la Leningrad cu conștiința unuia căruia i s-a pus un picior pe grumaz, sufocîndu-l. A fost iubit de cei din jur, dar nimeni nu l-a putut cu adevărat ajuta să publice, să fie parte a organismului public oficial. Putea fi considerat scriitor doar dacă publica literatură în reviste de specialitate, dar proza lui era prea sumbră și atemporală. Nu se încadra în duhul vremurilor.

În filmul lui Gherman-junior Dovlatov (jucat magistral de sîrbul Milan Marić / Милан Марић, rol care l-a consacrat în lumea filmului mondial) îl visează pe Leonid Brejnev, iar acesta îi propune să scrie împreună o carte, pe care să o cetească miliarde de oameni... Scriitorul, în același vis, o întreabă pe fetița lui, Elena, ce crede ea despre asta...Aceasta tace, se întristează, aproape că nu plînge. Tata insistă. Refuzul copilului este grăitor, sublimînd revolta lui Dovlatov. 

Ultima secvență a filmului este apoteotică: un grup mare de prieteni se înghesuie într-o mașină Pobeda / «Победа» , iar el urmă pe acoperișul acesteia, cu riscul de a cădea, dar el rămîne acolo - biruitor. Pobeda = Biruință. Și aici autorul filmului a strecurat o amară ironie, căci producția automobilului Pobeda s-a încheiat încă în 1958, adică cu 13 ani înaintea timpului în care se desfășura acțiunea narată în el. Mașina aparținea unui ev apus, iar Dovlatov călărea victorios anume acele timpuri! Este adevărat că Alexei Gherman-junior nu ni l-a arătat alcoolic pe scriitorul Dovlatov, dar el era cu adevărat un împătimit bețiv. 

Destinul lui Serghei Dovlatov este proiecția ideală a creatorului într-o societate totalitară, restrictivă, normativă, mutilantă, apăsătoare, trivială.

 

credit foto: WorldRusNews.ru

credit foto: WorldRusNews.ru

Partager cet article

Repost0

commentaires