nu se cade, cred, să-I cerem lui Dumnezeu să facă minuni! de niciun fel!
dar ne putem ruga să ne „convertească” pe fiecare, să ne schimbe firea, să ne transforme în servi ai Săi; să ne curățească de balastul vieții netrebuincioase; avem azi, la #menologulzilei un alt astfel de caz: cel al Sfintei Pelaghia, cea din Antiohia, despre care există numeroase hagiografii și mărturii iconografice; desigur, acestea din urmă, urmează și sunt inspirate de textele hagiografice; poate cea mai răspîndită este cea atribuită unui oarecare diacon Iacob, care-l aduce în laudele sale pe un monah pre numele său Non, indentificat de istoriografi cu Sfîntul Ierarh Non, episcop al Edessei (în două rînduri: 449-451 și 457-471), despre care se spune că era și poet (Cameron, Alan (2016), „The Poet, the Bishop, and the Harlot", Wandering Poets and Other Essays on Late Greek Literature and Philosophy, Oxford: Oxford University Press, pp. 81–90), chiar dacă suprapunerea celor două vocații este încă discutată și dezbătută în studii recente.
însă, lumea imaginilor iconice a fost, se pare, inspirată de momentul în care Ierarhul Non prezida lucrările unui consiliu bisericesc, în Antiohia, iar în acel răstimp a trecut prin preajma acelui loc, cu mare alai, suita unei actrițe și dansatoare faimoase, pe numele ei „de scenă” Margareta, și aceasta era de o frumusețe uluitoare, veșmintele ei scoteau în vileag formele sale provocatoare și voluptoase. înțeleptul ierarh a căzut în genunchi, și s-a rugat lui Dumnezeu pentru sufletul acesteia. vlădica Non a și certat întreaga adunare de cuvioși, pentru că ei nu-și îngrijesc la fel de măreț sufletul, cum aceasta își glorică superbul său trup. în duminica următoare, Margareta a ajuns la biserica în care Sfîntul Ierarh Non predica despre iad; auzind acestea, Margareta s-a cutremurat, și a i-a și scris la scurtă vreme ierarhului o scrisoare, pentre ca acesta s-o primească în fața catedrei sale episcopale. cererea a fost acceptată, și aceasta s-a înfățișat în fața vlădicăi Non, căruia i s-a spovedit cu toată puterea sincerității inimii sale, iar prelatul i-a primit pocăința, în prezența altor șapte episcopi (citim în hagiografia Sfîntului Dimitrie al Rostovului, dedicată sfintei Pelaghia), chiar dacă miniaturile și alte documente iconografice ni-i arată pe cei doi față către față! asta îmi amintește de Sfîntul Cuvios Zosima, care s-a aflat în fața Sfintei Maria Egipteanca, și i-a ascultat spovedania. predania bisericii nu se „împiedică” de amănunte, ci transmite ceea ce e de învățat și de însușit: taina spovedaniei este a lui Hristos, duhovnicul „doar” asistă și dezleagă, prin puterea Duhului ce i s-a dat prin „punerea mîinii” de către episcop.
Ierarhul Non primește pocăința dansatoarei Maragareta, miniatură din Martirionul lui Vasile al II-lea (Ms. gr. 1613, după anul 1000))
fosta dansatoare și actriță Margarita, devenită monahia Pelaghia - menționată atît de Sfîntul Ioan Gură-de-Aur, cît și de Sfîntul Ambozie al Milanului - dincolo de stratificate hagiografii și neconcodanțe cronologice, rămîne un model major de pocăință și convertire la învățătura și slujirea lui Hristos, și asta este lecția cea mai lămuritoare pentru a explica faptul că într-o frescă de secol XIV, de la mănăstirea Gračanica, apare în sinaxarul zilei de azi reprezentarea nu doar a celor două Pelaghii, cinstite azi: Sfînta Pelaghia (gr: Πελαγία), fecioara din Syria (+303) și Sfînta Martiră Pelaghia, fostă dansatoare și actriță, devenită penitenta în Antiohia (+457), ci și o a treia Pelaghia, care este martirizată prin arderea în vițelul de aramă;
poate, în esență, a fost una singură, iar evlavia veacurilor anterioare a „multiplicat-o”?
frescă cu Sfintele Palaghii, înfățișînd ziua de 8 octombrie, în biserica mănăstirii Gračanica, sec. XIV.
Domnului nostru Dumnezeu slavă pentru toate!