Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

23 mai 2008 5 23 /05 /mai /2008 09:56
Curatorul Jan-Erik Lundström - in fata lucrarii lui Jan Svenungsson, Psycho-Mapping Scandinavia, 1996.

BB3 s-a deschis. Amplasata in cateva locatii ale capitalei acesta bienala are toate datele sa devina unul din evenimentele cele mai importante ale ultimilor ani. Chiar daca - o spun din start - mediul local a cam ingnorat-o: prin neprezenta masiva la vernisaj! Fireste, curiozitatea benigna ii va impinge pe cei din breasla sa mearga sa vada acest proiect axat pe "geografie", "cartografiere", "scanare a spatiului", "documentare a lumii globalizate", "stocare de date". Este poate cel mai ne-vizual ansamblu expozitional din cate mi-a fost data sa vad, dar acest fapt nu ma face decat si mai curios. Chiar daca ma macina ideea ca lumea NU va sti mai multa geografie decat pana acum. Pasiunea asta va ramane si pe mai departe un fapt insular. Caci exista un paradox - intuiesc, quasi-general - pe care l-as formula in felul urmator: cu cat lumea este mai in miscare, si practica turismul la scara mare, cu atat mai putin ea stie geografie. Lucrul asta este lasat in seama agentiilor de turism, ghizilor, comisionarilor de toate spetele etc. Nu la fel stau lucrurile cu artistii. Se vede si din aceasta Bienala ca tot mai multi artisti isi "focuseaza" atentia si par tot mai preocupati de investigarea locurilor/spatiilor in care calatoresc sau se stabilesc temporar (in stagii, burse, exiluri, escapes...). Universul acesta este unul al cercetarii, documentarii, crearii de banci de date. Pozitionarea artistului este insa mereu (sau aproape) interesata, politizata. Scopul lui nu este doar sa informeze, sa arate cum stau lucrurile - precum o fac ghidurile, atlasurile, hartile, tabelele, schemele. Artistul afirma ceva. Pune degetul pe rana - sau pe buton.
Johan Jarnestad, Values, 2007, print, 70 x 70 cm. Courtesy the artist & Dagens Nyheter.

Artistul are o pozitionare activa, revolutionara. De aceea, de cele mai multe ori actele sale artistice se leaga de evenimente istorice, politice, economice, sociale. Harta, din aceasta perspectiva, poate deveni un argument major, o demonstratie, sau chiar o arma. Munca de cartograf sau geograf este un efort regresiv, pasiv, inert. Iar daca "fraiele" unui astfel de efort sunt preluate de artist - controlul poate scapa. Poate deveni periculos.
Adrian Matei, Hygienic, toilet paper manual printed, metal and ceramic support, 15,5 x 11 x 7 cm, 2008. Courtesy the artist. 

De pilda, cum am fi reactionat la o astfel de lucrare, daca ea ar fi fost realizata de un artist strain? De un american, albanez sau filipinez? Putem crede ca, adesea, artistii prefera sa mearga pe lama cutitului, si sa exprime o opinie, decat sa stea onest si rece in fata riglei, echerului si a uneltelor (tot mai sofisticate ale) geografului. De exemplu, Renaud Auguste-Dormeuil, cu seria sa de fotografii simulate ale cerului instelat, The Day Before..., a intreprins o incercare de a "ceti" 'n-stele "semnele" tragediilor ce aveau sa se abata asupra Guernicii (1937), Hiroshimei (1945), NY (2001) etc. Asta nu mai e o constatare, ci o invitatie si o provocare la meditatie. Se stie, "cetitul in stele" era o componenta foarte importanta a omului vechi, ancestral, medieval...De ce nu ar mai face-o si astazi?!  

Bureau D'Études, extract from the publication “The Ring”, 2006.

BB3 este o Bienala intelectualista, provocatoare, foarte actuala si un insert necesar in arealul lumii de azi. Ea pune si formuleaza intrebari, interogatii, idei - sa le descoperim.  

Fotografii: Vladimir Bulat 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Simeze
commenter cet article

commentaires

Ioan 29/11/2008 16:37

E trist ca exista "artisti" atat de ordinari ca Adrian Matei, si e trist ca exista idioti iresponsabili care ii expun "operele".

Vladimir B. 17/06/2008 10:07

Perfect de acord: ESTE O PORCARIE!

Marius Tita 15/06/2008 22:39

Hartie igienica cu harat Romaniei???? Doamne cata arta, cata frumusete, cata profunzime, un adevarat concept filosofic. Dar ce spun eu concept, o adevarata revolutie in istoria artei, dar ce spun eu a artei, a Omenirii de-a dreptul.