Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

26 mai 2008 1 26 /05 /mai /2008 14:08

Meditam mai aplicat asupra necesităţilor de a face bienale astăzi. Şi am dat peste un interviu cu Jean-Hubert Martin, curatorul desemnat al viitoarei Bienale de la Moscova. Ea va avea loc în anul 2009, şi va fi cea de-a treia ediţie. Deşi acest dialog nu este prea întins, am selectat doar câteva idei, la care subscriu, şi care ar fi, cred, utile unei discuţii mai atente asupra artei contemporane din România şi de aiurea. Dialogul a fost susţinut de Irina Kulik, curator şi teoretician.
(...)
Întrebare: La ce aţi meditat? Aveţi deja o temă, ideea de bază a viitoarei expoziţii?

Răspuns: Nu am o temă, dar am o idee. Îmi displac temele alambicate ale expoziţiilor, scopul oricărei bienale este unul singur, acelaşi - o prezentare în perspectivă asupra a ceea ce se întâmplă în lumea artei. Mi-ar plăcea să arăt în Rusia autori mai puţin cunoscuţi aici - artişti din Africa, Asia, Oceania. Dar într-un mod diferit de cum se prezintă în lume arta contemporană din China sau India. Aş dori să arăt nu doar artişti absorbiţi de sistemul artistic, ci şi lucruri care se crează în afara metropolelor, într-un alt mediu, şi cu alte scopuri - cum ar fi, de pildă, tot ce e legat de practicile religioase. 

Întrebare:  Bienala moscovită va fi centrată pe arta religioasă? Cu siguranţă, ştiţi deja, cât de tensionate devin în Rusia relaţiile dintre artiştii contemporani, care încearcă să se apropie de religie, şi comunitatea ortodoxă... 

Răspuns: Da, ştiu despre toate astea, şi m-am gândit că expoziţia pe care o fac să fie într-un fel sau altul legată de aceste discuţii. Dar nu doresc ca întreaga tematică să graviteze în jurul acestora - în artă există o sumedenie de lucruri care nu sunt în niciun fel legate de religie, de care pomenisem - pentru a-mi exemplifica punctul de vedere.

Întrebare: Această bienală va include doar reprezentanţi ai unor culturi exotice sau li se vor alătura acestora şi nume cunoscute tuturor din lumea occidentală?

Răspuns: Doar am demarat lucrul asupra pregătirii bienalei, şi nu pot nominaliza pe nimeni. Urmează să mă întâlnesc cu artiştii, să discut cu ei ideile pe care le am, atunci voi vedea cum aceştia vor reacţiona la ecoul lor. Dar, fără îndoială, vor fi şi artişti apuseni, şi ruşi - cu speranţa că dintre ruşi să fie mai numeroşi decât au fost la precedentele doua bienale.

Întrebare: În ce fel lucraţi cu artiştii? Preferaţi să aduceţi lucrări existente care să se potrivească concepţiei dumnevoastră, sau elaboraţi împreună cu artiştii?

Răspuns: În privinţa artiştilor ruşi - aş dori fie comandate lucrări noi, fie, în cazuri extreme, să arătăm piese absolut nearătate, nu dintre acelea cu care cunoscătorii sunt demult familiarizaţi. În ceea ce priveşte artiştii străini, mă simt mult mai liber - există multe lucrări total necunoscute publicului din Moscova. Da, acum 30 de ani să arăţi la Venezia o lucrare ce a figurat anterior la Dokumenta - era considerat de prost gust. Dar în condiţiile de azi - când numărul lor depăşeşte cu mult suta - nu există niciun pericol în arăta la Moscova ceva care a fost expus, să spunem, la Kwanju sau Yokohama. Noi trebuie să lucrăm cu operativitate, şi de aceea am nevoie de câteva lucrări gata făcute, pe care să mă pot bizui atunci când elaborez expoziţia. Atunci când toţi artiştii primesc carte-blanche, este imposibil să gândeşti anticipat dramaturgia expunerii. Iar, dată fiind geografia foarte laxă a expoziţiei mele, nu pot aduce la Moscova pe toţi expozanţii, şi asta din raţiuni financiare. În aceeaşi situaţie de află toate bienalele.

Întrebare: Prin ce Bienala de la Moscova se poate deosebi de alte bienale existente în lume, - şi nu vorbesc de doar proiectul dumneavoastră, ci mai larg, despre rolul ei în contextul mondial al scenei artistice?

Răspuns: Nu trebuie să ne amăgim, şi să credem că Bienala de la Moscova va putea să o egaleze prea curând pe cea de la Venezia, sau să ajungă pe acelaşi palier cu Dokumenta. Sunt puţine locuri sub soare, şi ştiţi prea bine câte bienale există astăzi în lume. Robert Storr a numărat, se pare, cam 110, deşi în realitate sunt cu siguranţă mai multe. În orice caz, Bienala aceasta conferă un statut aparte scenei de artă ruseşti, precum şi oraşului Moscova. Dar pentru mine aceasta va fi în primul rând o expoziţie, care va permite numerosului public moscovit să cunoască noi opere aduse din înteaga lume, create de artişti de mare clasă; să vadă o expoziţie care formulează întrebări despre lumea de azi - din perspectiva artei şi culturii."

(...)

Adaptare şi traducere: Vladimir Bulat       

  

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires