Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

27 mai 2006 6 27 /05 /mai /2006 12:38

Astazi despre o singură lucrare, semnată Janos Fodor. Este expusă la Muzeul de Geologie, în faţa unei vitrine cu minerale, roci (ultrabazice şi carbonice),  scheme colorate şi grafice...

În filmul lui Fodor nu se întîmplă chiar nimic, care să trimită la spectaculos, pictural sau astractiv. Camera lui "flanează" printre lucruri, prin faţa lor, le consemnează şi nu povesteste propriu-zis nimic. Doar arată, de o manieră distantă. Dar te ţine prizonier în faţa lor! Vitrine, ziduri, paşii oamenilor care intra şi ies din metrou (fara să le atragă atenţia cele 3 baloane colorate, lasate dinadins de cineva pe duşumea!), nişte persoane care instalează o schelă, un individ curaţă un manechin, "dialogul" mut al reclamelor de pe TIR-uri, pe o autostradă din Germania, doi inşi sparg vîrtos o vitrină, pentru a înlocui geamul, amprentele unui accident rutier nocturn - sunt tot atîtea secvenţe, dintr-un şir mult mai amplu, prin care autorul îţi atrage atenţia asupra "parţialităţii" şi statutului gragmentar al percepţiei noastre... Poate că şi asta este, şi şi trebuie considerată ca atare, funcţia artei actuale: filtrarea atenţiei spectatorului? Este o funcţie artistică activă, afirmativă şi ideologizată. Arta nu este un deliciu estetic, sau mai exact - nu mai este...

Contextualizarea acestei lucrări, în  Muzeul de Geologie,  vrea să ne inoculeze ideea că omul este şi el, oarecum, imaginea unei "plăci tectonice", cu "depuneri", acumulări, stări şi faze culturale.

 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires