Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Recherche

12 juin 2006 1 12 /06 /juin /2006 16:03

In toate aceste trei imagini avem de-a face cu unul si acelasi monument - al lui Grigorii Ivanovici Kotovski din oraselul Hancesti - autorul caruia este sculptorul Lazar Dubinovschi (1910-1982), dezvelit in anul 1974(notificat in unele surse: 1975). Este un detaliu care difera in toate aceste imagini, fotografiate in ani diferiti: palosul maiestuosului haiduc moldovean. Imaginea cea mai de jos arata situatia palosului in iunie 2005. Este o "clona" nefericita a acelui original. Cum arata acesta in prima varianta (foto 2) o vedem intr-o imagine mai veche, de arhiva, chiar daca este doar fragmentar surprinsa - este evident ca acesta de azi nu are nimic in comun cu cel conceput initial de sculptor. In albumul editat de mine, in 2004, dedicat lui Lazar Dubinovschi, am plasat o imagine in care palosul este frint (imaginea de mai sus). Fotografia a fost facuta special pentru albumul respectiv, in 2004. Daca tot acest grup statuar, aceasta compozitie sculpturala, este atit de importanta pentru oraselul Hancesti, de ce oare, prin restaurarea lui, nu i s-a dat/conferit aspectul cel dintai? Si de ce anume palosul a fost acel element care a suferit metamorfoze? Cum de s-a frint acest element, dupa mine, cu semnificatie implicit falica, dupa care numitul s-a refacut? Presupun ca re-aproprierea simbolica despre care vorbeam in cazul Memorialului Gloriei militare din Chisinau, de catre puterea politica locala, poate fi si in acest caz intuita. Un simbol puternic al trecutului - despre care s-au scris carti, facut filme, compus legende, cintat in pseudo-folclor - este astazi readus in actualitate, reconditionat, restaurat, re-inbarbatat... 

Partager cet article

Repost0

commentaires