Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Recherche

17 décembre 2006 7 17 /12 /décembre /2006 18:23

                                    Despre desenele Elenei Murariu            

             Re-descoperirea icoanei (întâi, a celei ruseşti, apoi a iconografiei balcanice) a fost unul din marile evenimente ale secolului XX, din primele deceniile ale acelui veac lumea a avut revelaţia unei arte care se cam uitase de mai multă vreme. Dialogul cu o această sensibilitate, legată indisolubil şi indestructibil de liturgica ortodoxă, a avut darul refacerii traseului prin care o icoană ia chip, înfăţişare, textură formală. Multă lume s-a întrebat cum anume se face/naşte imaginea iconică. Revelaţia este esenţială, diriguitoare, dar şi îndemânarea meşteşugărească nu este un aspect de neglijat. Se spune apăsat, că o icoană trebuie să fie canonică şi că ea trebuie să facă minuni. Or, procesul de pregătire a unui iconar nu este cu nimic mai lesnicios şi mai de scurtă durată decât ascensiunea unui monah spre autentica trăire duhovnicească, până la alipirea acestuia cu Dumnezeu.

              Desenele Elenei Murariu sunt dovada unui meşteşug de mare clasă în înţelegerea şi întruchiparea imaginilor religioase. S-ar putea crede că acestea sunt crochiuri şi bruioane pregătitoare pentru viitoarele icoane. Şi da şi nu. Unele da, altele – nu. Felul în care se concep acestea arată că zugrava cunoaşte cu subtilitate tâlcurile acestui tip de imagini, şi că ele nu pot fi tratate şi concepute ca nişte reprezentări laice, lumeşti, comune. Scenele imaginate de Elena Murariu au o cadenţă specială, un ritm i-aş spune „diaconesc”, o puritate a liniei şi o cromatică „frugală”, toate acestea nu lasă rezerve în receptarea corectă a lor. Textele însoţitoare – completează discret imaginea. Evlavia cu care desenele acestea se nasc, nu lasă nici o îndoială sau confuzie, căci ea se citeşte (şi) din semnătura ieşită „prin mâna Elenei Murariu”...

                Să o îndrume Bunul Dumnezeu mereu spre astfel de fapte plastice.

MCC, UAP (Filiala Arta plastica religioasa si restaurare) va invita in data de 19 decembrie 2006, ora 15.30 la vernisajul expozitiei de grafica religioasa, la galeria Ministerului Culturii si Cultelor, sos. Kiseleff, 30. Expozitia va fi deschisa in perioada 19.12.2006-27.01.2007.

 

Partager cet article

Repost0

commentaires

Vladimir Bulat 22/12/2006 21:42

Moshule Andrei!
 
multumesc pentru lamuri, pe care chiar le doream! Caci, sa spun franc si prieteneste: am depasit demult faza sentimentalismelor si infierbantarilor nationaliste. Vorbeam de Ortodoxie. De aceea, tonul trebuie sa fie unul anumat de duhul blandetii, a iubirii. Si nu a resentimentului si hulei...Chiar credeti ca ma intereseaza foarte tare ca biserica rusa a ocupat Noul Neamt??? Si aici e vorba de planuri. Despre ce discutam: despre biserica ca structura administrativa sau de Biserica lui Hristos, care e in Ceruri??? sau ce relevanta are intrebarea de ce IPS Vladimir este un aservit al intereselor bisericii ruse? El este in subordinea ei, asta-i raspunsul...N-am simpatii, n-am antipatii. Incerc sa fiu eu insumi, si sa nu judec, atat cat pot! Dar rau sunt chinuit, adesea, de impulsul de ajudeca, si sunt ca sunt defect in raport cu semenii. Nici atat n-am invatat inca, ticalosul de mine, sa nu intarat prin judecatile mele partiale si minciunoase, caci ne spune Psalmistul, 'Tot omul este minciuna!', dara-mi-te sa judec eu Ierarhii! Intelepciunea vine cu greu, dar se poate tinde spre ea... Dar ea nu vine de la sine, ci din smerenie, chibzuinta, asezare. Pai, numai de la Dumnezeu ni se da. Si o mai spun inca o data: nu Patriarhul Rusiei reprezinta ortodoxia rusa, ci Hristos insusi este printre 'mladitele cele bune', fie ca sunt de fire ruseasca, moldoveneasca, albaneza, greceasca, ukraineana...

Andrei Vartic 22/12/2006 11:14

Draga nepoate Vladimir :)))!Iubesc ortodoxia rusa, imi place icoana rusa, dar nu sunt entuziasmat de arhitectura Soborului Rus; iubesc cu patima arta rusa, in special ce au creat Rubliov, A. Kantemir, Gogol, Cehov, Stravinski (Les sacres du printempes o compar doar cu misele lui Bach), Musorgskii (Kartinki s vastavki este geniala), Bulgacov, Mandeltastam, Ahmatova, Soljenitin, am montat spectacole dupa Cehov si Gogol, am tradus mult din Cehov si Gogol, acum fac o versiune noua romaneasca a "Sufletelor moarte", am scris nenumarate articole de dragoste pentru cultura si ortodoxia rusa, sunt crestin ortodox convins pana la ultima gena, dar nu inteleg de ce Patriarhul Bisericii Ortodoxe Ruse a ocupat manastirea Noul Neamt, fondata de calugarii manastirii NEAMT, si de ce l-a denumit pe mitropolitul sau Vladimir "al intregii Moldove".   Sa-ti fie de bine cu Nasterea Domnului, ca tare-mi place, atunci cand descopar niste timp liber, sa discut cu Vladimir Bulat, care, se vede bine, este cel mai înalt critic de arta pe care il are la ora actuala Basarabia cea romaneasca. Ura, ca mie Bucurestiul nici macar cetatenie romaneasca nu a vrut sa-mi dea!av

Vlas Adrian 22/12/2006 08:55

Prietenul tau, draga Vladimir, sufera de dementanationalista... Ceva de genul asta mai gasesti pe laSimeon Mehedinti, caruia ii pute ceva la toatepopoarele pravoslavnice din jur, numai pe romani iigaseste curati si sfinti in toate cele ale lor... Cumsa existe popoare pur ortodoxe, de vreme ce DomnulInsu si spune in Scriptura ca vrajmasul a semanatneghine in tarina Lui, si ca pana la Judecatadespartirea nu se va face? Aceasta este erezie curata,filetism pre numele sau.Apropo de strasnicul ateism al masei poporului rus, sacitesti ce scrie parintele Dimitrie Bejan (of, ca numai stiu in care din cartile lui), care era si elnationalist, ura comunismul din rasputeri, a fostprizonier de razboi in Rusia, dar n-a amestecatlucrurile! Si spunea ca asa crestini rusi cum acunoscut in lagarele de acolo, jos palaria! In primulrand plini de iertare fata de calaii lor, si oameni derugaciune adanca. Si mai era la parintele Dimitrie oistorie cutremuratoare, apropo de "profundul ateism almasei poporului rus" (o sa-ti dau trimiterea exactacand o sa gasesc cartea): povesteste parintele de unceasovoi, de obarsia sa taran rus. In satul de undeera ceasovoiul acela nu mai era preot de multa vreme,la cativa ani odata venea un ieromonah si cununa,boteza, facea parastase etc. Si oamenii aceiatrimiteau la sfarsitul Postului Mare pe cineva laPatriarhie sa ia anafura si aghiasma, si pana nu seintorcea acela nu dezlegau postul, chiar daca Inviereatrecuse deja! Pastrau credinta din rasputeri, cu toateca erau in conditii extrem de vitrege! Si peste toteste asa: unii se agata de crucea Domnului, altii seagata de furca diavolului. Dar rusofobii nu pot savada, evident, decat exemplele negative. Daca s-aruita cineva la romani numai din perspectiva exemplelornegative, ar vedea aici doar neseriozitate cumplita sipatologica, lene si furtisaguri: pe scurt, tzigania

cea mai deplina. Totul depinde de bunavointa si dedragostea de adevar a celui care priveste.In plan teologic, auzi tu imbecilitate: "daca icoanaavea o putere foarte mare, mai aderau etc". Formulareaasta este echivalenta cu: "daca Dumnezeu eatotputernic, de ce oamenii nu-L iubesc?". Cred ca numai e nevoie sa-ti demonstrez ineptia ei. Amicul tause intreaba cine a ucis arhiereii, preotii etc. Daracei preoti nu erau rusi? Au fost zeci de mii depreoti mucenici. Sute de mii de mireni mucenici.Proportional vorbind, sunt prea putini sfinti inpoporul ala? Sfantul Nikolai Velimirovici spunea prinanii '20 ca nici un popor nu umplea atunci raiul capoporul rus."Milioane de comisarei micuti de etnie curat rusa".Milioane de comisarei? Sa fim seriosi. Milioane,blin... Comisarei? De ce comisarei? Inca si micuti..."De etnie curat rusa". Asta este un fapt dovedit sau eo convingere? Senzatia mea e ca multi dintre colegiitai din domeniile legate de arta nu sunt capabili degandire critica; cu toate ca teoretic apartin de"intelighentsie", inteligenta reala nu se vede, sevede doar o tehnica bine pusa la punct de a tinediscursuri sentimentale, impresionante si aburitoarede creieri (de creierii celor lipsiti dediscernamant). De exemplu, am stat in vara asta devorba cu un tanar actor basarabean, antirus fanatic.Stii ce a fost in stare sa-mi spuna? La fel ca amicultau, pretindea ca rusii sunt niste nomazi. I-amamintit sarmanului, si ai putea sa-i amintesti si tuamicului cu pricina, ca rusii au avut orase, dintrecele mai mari orase europene, cu sute si sute de aniinainte ca la romanashii nostri sa fie macar vorba deoras! Novgorod, Pskov,  Kiev, hai sa adaugam Smolensk,Iuriev (daca nu ma insel, actualul Tartu), siexemplele pot continua. Asta apropo de nomadismulrusilor si de sedentarismul romanilor! Romanii, omule,

sunt sedentarizati ff tarziu! Romanul, om de munte,este cioban, iar ciobanul este seminomad din firea sa!Alta erezie idioata si nationalist-sentimentalista:"Ortodoxia este legata de munte". Unde a citit el inScriptura, in scrierile Parintilor asa ceva? Sa facabine sa nu mai puna lege Ortodoxiei cei care nu cunoscasezamintele si randuielile ei! Psalmistul zice: "AlDomnului este pamantul, si plinirea lui". PredaniaOrtodoxa glasuieste ca nu este loc pe lumea asta undesa nu se intinda stapanirea si puterea lui Dumnezeu.Iar puterea Ortodoxiei, puterea de a vindeca suflete,de a le renaste si de a le aduce la Dumnezeu, de aface sa Se nasca Hristos in ele, nu cunoaste marginirispatiale sau culturale!!! Asadar, o formulare de genul"Ortodoxia si crestinismul sunt legate de munte" estein chip invederat HULITOARE - invederat pentru ceicare cunosc legile Ortodoxiei si crestinismului. Dupacat se vede, amicul tau nu face parte din tagmaaceasta. Este foarte dureros, repet, faptul ca seapuca sa emita judecati si categorisiri dinperspectiva ortodoxa oamenii care nu stiu de fapt ceeste Ortodoxia, care nu au o cultura biblica sipatristica! Si, ca chestie de amanunt, ce legatura areBasarabia cu muntele, bre?"Ortodoxia este sedentara, priponita (nu proponita)langa biserica de piatra". Serios? Says who? Inseamnaca Sfantul Ioan Gura de Aur geaba se chinuia satrimita misionari la goti si la alte popoare nomade,caci acolo, zice domnul Vartic, Apostol intre Apostolisi legiuitor mai presus de legiuitorii Bisericii, dinprincipiu nu poate exista crestinism. Si nicaieri n-amcitit la Sfintii Parinti axioma crestinare egalsedentarizare. Primii crestini nici nu aveau biserici,se adunau prin case, si Parintii spun ca in vremuriledin urma va fi la fel. Cand Sfantul Lucian dinAntiohia era in inchisoare cu alti preoti crestini si

voiau sa faca Sfanta Euharistie, dar erau inincurcatura pentru ca nu aveau jertfelnic, Lucian acerut sa se faca Euharistia pe pieptul lui, caci, azis el, lui Dumnezeu Ii va fi mai placut jertfelniculcel viu decat cele de piatra. Asadar, fratele meu,Vladimire, sa nu mai marginim noi dupa gandurilenoastre proaste puterea mantuitoare a lui Dumnezeu,caci Hristos nu S-a jertfit pe cruce ca lucrarea Luisa fie oprita de asa ceva! Aceste rationamente sunt,dupa expresia Zavoratului din care tocmai traducacuma, "obrazciki sataninstva v ume". Tipice pentru"intelectualul" lipsit de cultura crestina autentica!Dar asta este o ispita tipica pentru nationalismulromanesc si nu numai: identificarea unui anumit arealetnico-cultural cu un fel de "paradis al Ortodoxiei",in afara caruia orice tentativa de crestinism este"nepolnotsennoe". In privinta asta, cred ca greciisunt neintrecuti, dar nici cu ai nostri nu mi-erusine."Biserica Ortodoxa Rusa era condusa de catre Tar". Cenumeste dl Vartic "Biserica Ortodoxa Rusa"? MadularulTrupului lui Hristos sau structurile administrativebisericesti? Banuiesc ca varianta a doua e cea corecta(sau poate ca omul nici nu este capabil sa vadadeosebirea). In acest caz, am o veste buna pentrudomnia sa: sa ia manualul oficial de Istoria BisericiiOrtodoxe Romana al lui Pacurariu si sa vada acolo cineconducea in perioada antecomunista Biserica OrtodoxaRomana! Sa vada in ce dependenta rusinoasa erauarhiereii fata de partidele politice! Si la noi nu eravorba de unsul lui Dumnezeu, de Tzarul autocrat, ci deniste jalnici trepadusi democratici, fara nici oungere de Sus si fara nici o credinta in Dumnezeu!Pushkin este ridicarea omului deasupra lui Dumnezeu?Mi se pare un act de incultura crasa, tipiccomunist-bolsevica, sa-l lecturezi pe Pushkin in

asemenea cheie. Dl Vartic sa faca bine sa il citeascape Pushkin in intregime, nu numai anumite opere alelui (ca mic exemplu, microcorespondenta lui in versuricu Sfantul Mitropolit Filaret al Moscovei), ca sa-sifaca o idee mai corecta despre personalitatea luiPushkin si despre viziunea lui asupra lumii."Am intervievat... strasnicul ateism al maseipoporului rus... votca si baianul... toata religialor". Din punct de vedere strict statistic, unasemenea studiu nu face trei parale: cat din Rusia auvazut deportatii basarabeni? Acea parte din Siberiaunde era Gulagul. Chiar ti se pare reprezentativesantionajul? Repet, parintele Bejan, care nu aveanici o inclinatie rusofila, vorbea cu mare respectdespre crestinii rusi pe care i-a cunoscut. In parteaeuropeana a Rusiei, la Oranki mai ales."Numai sufletul rus a putut sa spuna: vsio pozvoleno".Ce gogosi, Vladimire! Umflate cu vant turbat, nuasa...Uita-te in jurul tau, uita-te la guvernantii nostri,si ai sa vezi cum spune zi de zi sufletul a nu stiucati romanashi: "totul este permis", la careguvernantii adauga: "dupa noi potopul". Mai frate,m-am saturat de discursuri a la Catavencu! "Numaisufletul rus...". Dup a invatatura ortodoxa, oricesuflet stapanit de patimi poate sa spuna: "vsiopozvoleno". Faptul ca nu esti rus nu te scuteste deaceasta primejdie.Si ca ultim amanunt, apropo de "demonii lui Chagal",Chagal era rus? Think twice.Iar cat priveste "icoanele mongole, dominatoare", dacaSpasul lui Rubliov sau Troitza este icoana mongoladominatoare... Aceasta chestie ma convinge totusi caamicul tau este, ca sa folosesc terminologia ascetica,intr-o inselare cumplita a mintii, si in loc sa secalauzeasca in cugetarile sale dupa faclia Legii luiDumnezeu, se calauzeste dupa flacara intunecata apropriei ratiuni cazute si pline de sedimenteleculturii umaniste. Daca el crede ca este ortodox, sastie bine ca se inseala si ca este intr-o ratacireamarnica.P.S. Si felicitarea de la sfarsit, "sa-ti fie de binecu Nasterea Domnului" da foarte bine, ca limba, la asaun mare patriot roman. Dar, desigur, rusii sunt devina, ca l-au invatat prost la scoala pe vremeaSoiuzului...

Vladimir BULAT 21/12/2006 18:53

Moshule Andrei!
 
nici nu mi-as inchipuit ca o nevinovata sintagma: 're-decoperirea icoanei' va declansa aceasta furtuna! In fond, ce am vrut sa spun era foarte simplu, nu mi-am propus o atitudine polemica sau o controversa. Spuneam doar atat - rusii au fost primii care au atras atentia la traditia/predania artei icoanei. Iar toata incursiunea pe care ati facut-o in trecutul mai recent al Rusiei, o consider superflua...pentru ca o cunosc. Chiar de asta ma ocup eu in mod frecvent, de contextualizarea icoanei in atmosfera Ortodoxiei. Din cele expuse in epistola trecuta reiese clar alergia fata de pravoslavnica Rusie. Punct de vedere pe care eu NU-L IMPARTASESC. Pentru ca se confunda planurile. Una este Rusia politica, alta ortodoxia ruseasca! Iar a se spune ca sufletul rus nu e ortodox este o ratacire. Atunci, de la Sf. Serghie de Radonej si Serafim de Sarov, Ignatie Breanceaninov si Theofan Zatvornik, pana la Sf. Tihon din Zadonsk si Dimitrie al Rostovului, Arhimandritul Sofronie, Siluan Athonitul si Cuviosul Andrei Rubliov - toti au fost in afazie, doar spirite mistice? Nu au fost Ortodocsi? As pune doar o singura la final: cunoasteti popoare ortodoxe in plinatatea lor?  Sunt grecii, sarbii, bulgarii, macedonenii popoare ortodoxe, cum rusii sunt?

Andrei Vartic 21/12/2006 11:20

Draga Vladimir!Sa analizam un pic istoria icoanei in Rusia - daca ea avea o putere f. mare atunci mai aderau asa de violent la ateismul comunist zeci de milioane de rusi imediat dupa 7 noiembrie 1917? Cine a distrus bisericile si a ars icoanele, si a ucis mitropolitii, calugarii, preotii si credinciosii? Numai Lenin? Sau si milioane de comisarei micuti de etnie curat rusa care au ars, ucis si daramat tot ce era crestinism, biserica  si icoana anume in iarna 1917/1918 cu o placere diabolica? Deci, trebuie sa recunoastem stiintific ca samanta bolsevica a fost aruncata si a incoltit intr-un sol tare prielnic pentru ea. Am intervievat zeci de fosti deportati si detinuti politici - practic toti mi-au confirmat strasnicul ateism al masei poporului rus. Nicaieri in Siberia nu au vazut icoane sau carti religioase, nimeni nu-si facea cruce, vodca si baianul era toata religia lor. Si inca - pana la abdicarea lui Nic II Biserica ortodoxa Rusa era condusa de Tar. De ce? Fiindca era o institutie politica. Asta nu inseamna ca nu a existat in Rusia o uriasa forta spirituala developata in gandirea religioasa ortodoxa. Dar ea a avut doar rol de elita intelectuala, nu a avut masa critica in popor. Foarte bine spune despre asta Bulgacov in M&Marg - Diavolul nici nu avea ce face in Rusia comunista, asa de strsnic sau ucis unii pe altii rusii fara nici un gand la Dumnezeu.Si inca, daca analizam bine, vedem ca Marea Arta Rusa, pe care o admir si o consider cea mai mare revelatie artistica pamanteasca in sec. XIX si inceputul secolului XX, este o arta pagana, nu ortodoxa. Ce este "Suflete moarte" sau Stravinski? Ce este Puskin si "boiarinea Morozova", daca nu ridicarea egoista a omului deasupra lui Dumnezeu? Numai sufletul rus a putut sa spuna "vsio pozvoleno" (Ivan Karamazov), numai sufletul rus a putut sa vada, deci, si crima ateismului militant, si pedeapsa apocaliptica a sufletului omenesc pentru aceasta crima. Vezi "Trei surori", aceasta apocalipsa a apocalipselor!!! Sau patratele negre ale lui Malevici si Kandinski, aparute, KSTATI, tot pe la 1913? De ce au aparut anume in Rusia? De ce din Rusia au intrat in Europa de Apus demonii lui Chagal? Sau, punem altfel intrebarea, de ce din Rusia sufletul rus a trimis in civilizatia contemporana cutremurele mistice, e drept, dar neortodoxe, ale lui Tarcovski? Am analizat cu mare atentie icoana rusa de la Inceputuri pana mai recent. Mereu am avut impresia ca sunt pictati acolo un fel de sfinti mongoli, dominatori, dornici de realiza cu adevarat imperiul universal mongol. E o mare taina sufletul rus, dar nu e suflet ortodox. Ortodoxia si crestinismul sunt legate de Munte, nu de campie, ortodoxia este sedentara, proponita langa biserica de piatra, nu nomada, ortodoxia inseamna smerienie, nu "vsio pozvoleno".  Sa-ti fie de bine cu Nasterea Domnului, dragul nostru!av