Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Recherche

14 juin 2007 4 14 /06 /juin /2007 14:58

Ce înseamnă Bienala de artă contemporană de la Venezia o ştie lumea întreaga. Este forul cel mai vechi din Europa, în care la doi ani odată se poate face un tur complet al panoramei artelor vizuale de pe întreg mapamondul. Pe de o parte se poate vedea reprezentativitatea unor ţări care au o prezenţă naţională în contextul Bienalei, iar pe de alta se propun o serie de proiecte programatice, expoziţii mediatizate ca simptome ale unor fenomene considerate extrem de importante pentru o perioadă dată. Ţări mai mari şi mai mici s-au alăturat de-a lungul a peste un veac pentru a proiecta conştiinţei publice mondiale felul în care vizualitatea defineşte specificul acestora. Există ţări care posedă în Giardinni propriul pavilion, altele – îşi permit să închirieze pe perioada Bienalei câte un sediu pentru materializarea proiectului. Ediţia din acest an, cea de-a 52-a, ne oferă o surpriză de proporţii, participarea Moldovei cu un artist din dispora moldovenească, Svetlana Ostapovici, curatoriată şi asistată de un grup de specialişti italieni. Artista, născută în 1967, este rezidentă în Italia din anul 1999. Între timp, susţine din abundenţă presa italiană, s-a ocupat de studiul mozaicului clasic etrusc, roman, şi în general de tradiţia acestui mediu artistic. Apărută din anonimat, pentru noi, aceasta reprezintă Pavilionul Republicii Moldova (RM) – pentru prima oară în istoria acestei Bienale – în sediul Istituto Romeno di Cultura e Ricerca Umanistica, Palazzo Correr, Cannaregio 2214 (Campo Santa Fosca). De curând, Svetlana Ostapovici a expus alături de Igor Vieru la Galleria L'Agostiniana din Roma, unde a beneficiat de suportul Ambasadei Moldovei în Italia (aprilie-mai, 2007). Voi expune în continuare câteva idei care converg spre întrebarea din titlul acestor notiţe: 1. Mediul artistic din RM nu a propus nici o ofertă susţinută pentru a fi prezentată la Bienala de la Venezia; 2. Politica culturală oficială a RM nu a vizat niciodată participarea artelor vizuale la acest important for internaţional; 3. Diaspora moldovenească s-a pomenit mai convingătoare în raport cu managementul curatorial italian, decât instuituţiile oficale şi neoficiale din RM; 4. Participarea actuală a Svetlanei Ostapovici la Bienala de la Venezia este dovada clară şi univocă a falimentului şi ineficienţei tuturor instituţiilor de artă contemporană existente actualmente în RM; 5. Trebuie considerat că participarea RM la Bienala de la Venezia din acest an stă sub semnul lui „dacă voi nu aţi fost în stare, noi am făcut-o!. Or, acest reproş trebuie să ne dea foarte serios de gândit, pentru felul în care vom gestiona prezenţa artei moldoveneşti în viitoarele ediţii ale Bienalei, dacă va mai fi cazul. Personal, cred că proiectul FEEL & CRASH ilustrează de-o manieră convingătoare, dar văzută dintr-o perspectivă externă, starea de derivă cronicizată a artelor plastice din actuala RM. Pentru o cunoaştere sumară a operei artistei Svetlanei Ostapovici, propun consultarea paginii: http://www.moldovavenice.com  

O versiune uşor modificată, şi cu titlul ales de redacţie, a acestui text a fost publicat în cotidianul TIMPUL.

Partager cet article
Repost0

commentaires

V
Vlad Us îl întreabă pe Francesco Elisei:<br /> Dear Francesco Elisei, it would be very helpful if you could share with us more detailes about the participation of Svetlana Ostapovici in the 52nd Venice Biennale.Specifically, I would like to ask you what were the criterias according to which was selected Svetlana Ostapovici with the project Feel & Crash, and what is the story of creation of the Moldovan Pavillion at the Venice Biennale? Also, could you please answer with what kind of action can we associate the creation of the Moldovan pavillion? can we call it 'evasive', 'subversive', 'constructive'?, taking into consideration the fact that nobody in Chisinau knew about this, at least is wasn't made public.It would be faire to share your position, as curator of Moldova's Pavillion, with the Moldovan and international artistic community by posting a message to the [Oberlist] mailinglist by sending your thoughts to: oberlist@idash.org<br /> Francesco Elisei răspunde sec şi evaziv:<br /> Dear Mr, i'm Francesco Elisei italian curator of the Moldova's paivlion in 52 Biennale of Venice. At Venice Svetlana Ostapovici has a great success. The location is very nice. Best regardsProf. Francesco Elisei<br /> <br /> office: Piazza Aldo Moro 6004100 Latina> mobile +39 3880412567>
Répondre
T
<br /> Binecunoscut: Bienala de la Venetia si-a dobindit faima de eveniment de referinta in viata artistica; si-a proiectat aroganta de a modela сaile dezvoltarii artei contemporane.<br /> De exemplu Giacometti prin filosofia sa, precum ca, viata este mai importanta decit expresia artei, se pare o formula acreditabila in viata culturala.<br /> Iar cind o oarecare Svetlana Ostapovici o prestatie mai mult decit obscura in viata culturala este promovata, via sferele influente ale organizatorilor bienalei de la Venetia, logic este sa ne intrebam: pretinsa orientare catre comuniunea europeana se esafodeaza pe criterii etice si morale sau reprezinta un efort catre afirmarea succesului personal.<br /> Absolut anonima in Republica Moldova Svetlana Ostapovici!<br /> <br /> In Republica Moldova, in cunostinte de cauza nimeni nu cunoaste absolut nimic despre personajul cumva promovat sa exprime expresia potentialului creator.<br /> Totusi, in RM, stim la sigur sunt creatori de valoare in domeniul artelor plastice.<br /> Oare, nu cumva, stari a faptului depopularizarii emanente prabusirii URSS - precum este cazul Republii Moldova poate sa insemne masluiri, gen personaje obscure precum si-au arogat "grija de integrare a Republicii Moldova in comunitatea statelor europene".<br /> <br /> <br /> Maharii care-si aroga pretentia, se vede sunt stapinii acestei actiuni pretins culturale cu pretentii arogante asupra procesului creator ca Bienala de la Venetia.<br /> Curios ca in cadrul pretinsei integrari europene sunt posibile manipulari in culise a ceea ce se pretinde expresia a libertatii creatiei: arta.<br /> <br /> <br /> Bienala de la Venetia, am certitudinea ca este un fals cultural!<br />  <br /> Tudor Braga<br /> Director<br />  <br /> Centrul Expozitional Constantin Brancusi, UAP<br /> Republica Moldova<br /> tel: 273707
Répondre
V
Poate că e momentul potrivit să analizăm cu multă luare aminte şi fără părtinire scena de artă din RM. Să ajungem să identificăm polii şi nucleele din interiorul cărora am putea "racola" în viitor energii pentru expuneri internaţionale. Poate că ar trebui să ne bucurăm că "ghiaţa s-a spart", şi că lumea nu se va mai întreba unde e R. Moldova, care e capitala lui, ce orientare politică are, există artă acolo etc. Poate că recunoştinţa noastră merită a se îndrepta spre ceea ce diaspora moldovenească a făcut deja în locul nostru? Presa de la Chişinău nu pare a fi preocupată de subiect, de aceea discuţiile se vor consuma în medii informale, alternative (forumuri, bloguri, întruniri colegiale...). Dar cum se va ajunge la un dialog cu puterea actuală, cu Ministerul Culturii şi Turismului? Cine va fi dispus să finanţeze pe viitor astfel de proiecte? Cum oamenii de afaceri ar privi astfel de iniţiative în vederea sponsorizării? Există un contingent pregătit în vederea unor astfel de negocieri cu lumea afacerilor?   
Répondre
L
Am citit, am vazut si picturile, mi-au placut, unele seamana cu ale lui Horia Bernea (cel cu prapurii) . Si in legatura cu autoritatile, ca intotdeauna,  nimic de mirare si cam trist.<br /> Bravo pentru articol si pentru atitudine, L.
Répondre
V
Конфуз с вашим павильном - это болезнь роста.Вам надо как можно активнее развернуть критику этого павильона и учитиь власть, что такое национальная презентация на Венецианской биеннале.Это процесс долгий, на много лет. Русскую власть мы еще этому не научили.Увидишь русский павильон: поймешь...ВМ
Répondre