Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

17 juillet 2007 2 17 /07 /juillet /2007 17:55

 “Неизвестный Cтефан” (Ştefan Necunoscutul, 2004) este filmul care a încheiat anul cinematografic 2004, la Chişinău, la cinematograful Patria, şi care a rulat în faţa beaux monde-ului local, în frunte cu Vladimir Voronin şi Vasile Tarlev -personalităţile de prim rang a politicii moldoveneşti. Trebuie să recunosc că nu am ştiut de acest eseu cinematografic, de acest documentar finanţat de importanţi oameni de afaceri de la Chişinău, şi în care apar Vladimir Voronin, împreună cu "augustul" său consilier, Mark Tkachiuk...pînă nu mi s-a pus la dispoziţie de un bun amic bucureştean, descărcat de pe un torent rusesc! Despre ce este filmul? Realizatorii ne plimbă pe la Athos, la mănăstirea Zographu, unde intrăm dimpreună cu ei în biblioteca în care, se spune, n-a mai filmat nimeni pînă în acest moment. Vedem drapelul lui Ştefan cel Mare, dăruit de acesta mănăstirii la anul 1502, tot acolo apare voievodul moldovean pictat, de unde aflăm că a fost înnoitor al acestui aşezămînt, şi întîi ctitor al Dobrovăţului şi Căprianei...Vedem şi Vatopedul...unde l-am recunoscut cîntînd pe părintele Daniel, cel care a fost altădată Alexandru Cotescu, plecat la Athos de la Stavropoleos... Ajungem apoi la Mangop, la Cetatea Sucevei (unde comentatorul ţine să ne arate starea deplorabilă în care românii conservă ruinele reşedinţei marelui voievod...), la Cetatea Albă, la Chilia...Şcoala superioară de antropologie a lui Mark Tkachiuk şi a lui Nicolai Russev  ţine să ne "configureze" personalitatea uriaşă a lui Ştefan cel Mare şi sfânt, sanctificat anume de biserica română (dar acest fapt nu-l mai amintesc cei care îl "redescoperă" pe inegalabilul Ştefan). Ca realizare filmică această piesă merită văzută de cît mai multă lume. E bine făcută, documentată şi excelent filmată. Dar ceea ce trebuie tratat cu mare precauţie este tonul şi ţinta acestei realizări: re-mitizarea lui Ştefan Cel Mare, ca figură iconică a statalităţii moldoveneşti contemporane. Nu este deloc întîmplător că în film apar personaje politice, ca cele mai sus amintite, dăruind la Zographu o replică a drapelului furat în 1517, aflat azi la Muzeul Militar Naţional din Bucureşti. Interesant este de semnalat că prin acest gest al daniei, a unei piese contemporane(oare cine dintre artiştii noştri a clonat drapelul voievodului?), oaspeţii moldoveni vor să "se pună bine", şi să obţină o binecuvîntare de la părinţii acelui loc, cu unul dintre centrele spirituale cele mai importante ale lumii: Muntele Athos. Să se erijeze în apărători ai Ortodoxiei, următori gesturilor măreţe ale lui Ştefan cel Mare şi Sfînt. E de discutat cît de "necunoscut" este Ştefan cel Mare pentru români, căci va veni vremea cînd acest film va fi văzut şi de cei din ţară...Iar istoricii români chiar au adus importante contribuţii în cunoaşterea cît mai amănunţită a biografiei şi vieţii acestui important voievod moldovean. Vreau să amintesc aici doar două titluri noi: Ştefan cel Mare şi Sfânt, 1504-2004. Portret în istorie. Sfînta Mănăstire Putna, 2003 (volum colectiv, 618 pag.) şi foarte recenta carte a lui Ştefan S.Gorovei şi Maria Magdalena Szekely, Maria Asanina Paleologhina. O prinţesă bizantină pe tronul Moldovei. Sfînta Mănăstire Putna, iunie, 2006 (290 de pagini). Cred cu tărie că astfel de volume i-ar interesa într-un mod esenţial pe cei care l-au catalogat pe Ştefan cel Mare, drept un "necunoscut"! 

Filmul este simptomatic pentru o anumită mentalitate a zilelor noastre - periculoasă şi, zic eu, contraproductivă: protocronismul moldovenesc post-sovietic.

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires