Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

24 juillet 2007 2 24 /07 /juillet /2007 13:28

Dintr-un interviu recent cu diaconul Andrei Kuraev, unul in cei mai controversaţi autori ortodocşi ruşi, care a făcut şi ceva studii la Bucureşti, la începutul anilor'90, am reţinut acest răspuns tulburător de la finalul convorbirii:

"Întrebare: Aveţi prognoze pentru viitor sau reţete pentru Biserică?

Răspuns: De curînd, în oraşul Breansk, decanul universităţii m-a prezentat şi a pronunţat: "Acesta este părintele Andrei Kuraev, doctorul Bisericii ortodoxe Ruse". Am fost nevoit să mă dezic de o astfel de prezentare: "Scuzaţi-mă, eu nu sunt doctorul Bisericii ortodoxe Ruse, sunt pacientul ei, dacă nu chiar victima acesteia". Deci, nu am reţete, dar nişte presupuneri am.

Ce ar putea schimba radical căile ortodoxiei ruseşti? Doar un singur fapt: dacă patriarh ar deveni la un moment dat un "autist". Ştiţi, un astfel de om care nu ar avea nici o tangenţă cu mediul înconjurător, fără puncte de atingere cu realitatea. Un incurabil ostatec al cărţilor şi al vechilor principii. Cum e, de pildă, Episcopul Ciukotkăi, Diomid, care îl înfierează public pe guvernatorul locului.

Acesta ar trebui să fie un om atît de îndărătnic, încît să fie capabil să înfăptuiască nişte reforme dure în sînul Bisericii, făcînd abstracţie de gemetele şi indignările ce-ar putea veni din toate părţile. 

Prima etapă a acestei reforme - crearea unui "fond de stabilitate" a bisericii. Una din acţiunile acestei etape: depistarea cu ajutorul Serviciului Federal de Securitate (ФСБ) a conturilor bancare aparţinînd unor oameni ai bisericii, spre a le orienta pe acestea spre numitul "fond".

A doua etapă - proclamarea botezului ca slujbă religioasă gratuită, şi interzicerea acestei taine în majoritatea locaşurilor de pe întinsul Rusiei. E vorba de acele biserici în care slujitorii nu sunt în stare să facă misionarism pentru credinţa ortodoxă, acolo trebuie pur şi simplu sigilate cristelniţele. Simultan, trebuie interzis botezul fără "chemare", adică fără pregătirea corespunzătoare a naşilor, părinţilor sau a celor care se botează (dacă o fac la vîrsta maturizării) pentru viaţa duhovnicească, a credinţei ortodoxe. "Chemarea" trebuie să trezească în ei o reală încîntare, o dorinţă de a-şi însuşi credinţa Bisericii ca pe singura credinţă cu putinţă. Dar întrucît nu orişice părinte poate mărturisi întocmai credinţa, unora dintre aceştia trebuie să le dăm canonul tăcerii. În schimb, pe cei dornici de a se boteza să-i îndrumăm spre misionari rîvnitori.  

Drept rezultat, se va reduce ruptura scandaloasă dintre oamenii botezaţi şi cei credincioşi.

Cea de-a treia etapă: să se ofere credincioşilor posibilitatea de a resimţi viaţa Bisericii ca pe a sa proprie. Poate va fi necesară introducerea "desjatinei" bisericeşti (jertfirea celei de-a zecea parte din venituri în folosul bisericii, zeciuiala - nota mea). Dacă Biserica va reuşi întradevăr să supravieţuiască din contribuţia membrilor săi, a mădularelor sale conştiincioase, atunci ea va căpăta independentă atît faţă de şi de stat şi faţă de potenţialii sponsori.

A patra etapă: conştientizarea vieţii Bisericii va atrage după sine conştiinţa importanţei fiecărui membru al parohiei. Omul care plăteşte "desjatina" în această parohie, capătă aci un drept la opinie. Astfel, laicatul obţine un control al vistieriei bisericeşti şi asupra activităţii preoţeşti. Devine totodată posibilă alegerea transparentă a unei delegaţii pentru adunarea eparhială sau cea sinodală. În aceleaşi condiţii ar fi viabilă crearea unui tribunal religios, independent şi funcţional.

Este de înţeles cîţi duşmani va întîmpina astfel de reforme. Tocmai de aceea, iniţiatorul lor va trebui să fie un "autist" cu dopuri în urechi: el ştie bine ce trebuie făcut, tocmai de aceea nu are milă cînd taie-n carne vie. Fără o astfel de violenţă Biserica nu va izbîndi să revină la străvechile canoane.

Şi, deoarece şanse pentru o astfel de reformă sînt deosebit de puţine, iar reformatori şi mai puţini (acestea sunt egalabile cu probabilitatea minunilor Dumnezeieşti), nu ne rămîne decît, omeneşte şi raţional, să spunem: decît să ne dezamăgim, e mai înţelept să nu ne amăgim în zadar."

 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires

g.mardare 25/07/2007 14:14

...mi-a placut acest material, dar si ma cam mir cum, cand, si unde gasesti atata informatie ca sa zic asa, destul de adanc ascunsa de ochiul cititorului  roman. Nu stiu numai, cat de obiectiva este informatia precum ca profesorii romani au un salariu de ...o mie de euro;  s"apoi, nu se tine contul de diferenta de preturi din Romania, in comparatie cu acele din Rusia... In toate cazurile, daca as fi in locul tau, neaparat ca as expedia acest link si Patriarhului bisericii romane.