Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

3 février 2014 1 03 /02 /février /2014 15:09

PESTE cîteva zile, în 8 februarie, se va dechide o mare expoziţie de sculptură, care-i va avea ca "actanţi" pe cei mai importanţi şi faimoşi reprezentanţi ai avangardei istorice europene: Brâncuşi, Rosso şi Man Ray. 

Expoziţia este organizată de marele muzeu Boijmans van Beuningen, din avangardistul Rotterdam. Şi poartă titlul de mai sus: Brâncuşi, Rosso, Man Ray - Framing Sculpture.

 

Muzeul Naţional de artă al României participă cu lucrarea de tinereţe a lui Brâncuşi, turnată în bronz, acum patinat în verde, 1906. O lucrare de maturitate maximă, care nu lasă nicio urmă de îndoială, că Brâncuşi a fost dintru început acelaşi Brâncuşi, care a schimbat faţa sculpturii universale.

cap-de-copil--Brancusi-001.jpg

Lucrarea aceasta se află din 1956 în Muzeul de artă al R.S.R.(pe atunci). O versiune din aceeaşi perioadă, se află în colecţia Muzeului de artă din Craiova, cu dimensiuni aproape identice. Doar că aceasta a fost realizată la turnătoria HÈRBARD, în timp ce cea de la MNAR, s-a turnat la cea a lui Vasluani. Lucrarea de la MNAR, precum şi cealaltă sunt riguros fişate şi documentate în cartea lui Barbu Brezianu, Opera lui Constantin Brâncuşi în România, Editura Academiei RSR., 1974, pag. 89-92.

Este una din cele mai expuse lucrări ale lui Costantin Brâncuşi; a figurat practic la toate marile expoziţii retrospective ale artistului din SUA, la Filadelphia, New York, Chicago - 1969-1970, precum şi în retrospectiva din Bucureşti, din 1970 (nr. catalog 9).  

credit foto: MNAR, 2014.  

 

UPDATE: Primesc astăzi(10.02.14)acest articol, semnat de Marius Tiţa, care în bună măsură este inspirat de gîndurile mele haotice, de mai sus, şi mă bucur că intuiţiile corecte chiar plutesc în aer - ca şi ideile -, şi pot fi amuşinate de spiritele afine, căci dialogul real nu se poate decît printre acestea. Totuşi, e bine să ai blog! 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Agenda
commenter cet article

commentaires

Vladimir B. 15/02/2014 11:01


Linkuri relevante pentru subiect:


http://www.bursa.ro/?s=investitii_personale&articol=229384


 


http://www.kmm.nl/object/KM%20129.780/Head-of-a-sleeping-child


https://www.kreegermuseum.org/about-us/collection/sculpture/Constantin-Brancusi_Head-of-a-Sleeping-Child


http://www.moma.org/interactives/exhibitions/2010/originalcopy/works04.html#1


http://www.alaintruong.com/archives/2014/02/06/29132468.html

Vladimir Bulat 06/02/2014 15:54


@harcea-parcea,


da, m-am gîndit şi eu la asta: ce legătură să aibă
muzeul din Rotterdam, să se dea cu părerea despre verosimilitatea apariţiei unor noi lucrări de Brâncuşi, acum cînd această piesă pare să fi fost autentificată de însuşi guru
specialiştilor în opera lui B.? De unde să ştie olandezii despre fluxul apariţiilor pe piaţă a unor piese necunoscute de B.??? MISTER total! Foarte stranie ştire! Nu am găsit-o confirmată
nicăieri...

dunia 06/02/2014 15:36


Niciodată nu m-am interesat îndeaproape de operele lui Brâncuși, iar românii, conștient sau nu, cresc cu această valoare, Brâncuși. 


Cred că fiecare copil merge cu clasa, la un moment dat în excursie la Tg Jiu la Masa tăcerii și Coloana Infinitului. Valoarea noastră se raportează la Brâncuși. Mai târziu intervine o selecție,
cine păstrează doar această informație, Brâncuși, Masa Tăcerii, și cine aprofundează. 


Eu nu am păstrat doar acea informație, dar nici nu am aprofundat, am căutat însă întotdeauna, în toate călătoriile mele să-l întâlnesc acolo unde știam că pot da de el. Cea mai frumoasă
întâlnire, complet neașteptată, a fost la Stuttgart. Un fotograf care l-a surprins la muncă în atelierul lui. 

Vladimir Bulat 06/02/2014 14:13


@O, da, Dunia, ar fi trebuit să revii, pentru a vedea Brîncuşi!


Din nefericire, soarta operelor lui, în România, nu are o soartă prea fastă în utlimele două decenii. Din scandaluri legate de "restaurarea" Coloanei fără sfîrşit, am trecut la o serie nesfîrşită
de "brîncuşei" - aşa zise lucrări de tinereţe, apărute din neant, şi în fine, mai nou, paranoia cu aducerea în ţară a moaştelor lui Brîncuşi, de la Paris! Suntem o naţiune groaznică, care ne
comportăm abominabil cu geniile, cu opera şi cu prosperitatea lor.


ACUM, această găselniţă, de nicăieri - cu Cap de copil, exact cînd la Rotterdam va fi expus un veritabil Cap de copil, din colecţia Muzeului Naţional de artă, acesta din imagine... Dar
cum, Dumnezeu, se face că în permanenţă apar şi tot apar "opere" de Brâncuşi, chiar dacă curatorii de la Muzeul Boijimans van Beuningen susţin că e puţin probabil să mai apară
lucrări noi de Brîncuşi în timpul apropiat... De unde să ştie olandezii despre misterele acestea???

dunia 06/02/2014 10:25


În noiembrie am ajuns la Londra și am mers la Tate. Din păcate, în luna noiembrie se întunecă repede, iar programul e mai scurt la muzee. Așa că eu, din 4 nivele, am văzut doar 2, și l-am ratat
pe Brâncuși. Mi-ar fi plăcut să văd ce lucrare au acolo. M-am delectat însă cu Picasso, Bacon, pe care l-am descoperit de la tine, cu Pollock, Duchamp. Cu Duchamp nu m-am delectat că nu am
înțeles nimic.