Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

9 octobre 2012 2 09 /10 /octobre /2012 20:58

De cîţiva ani încoace aşa-zisa "Şcoală de la Baia Mare" a revenit în atenţia publică.

Artişti români şi maghiari s-au întîlnit în acel loc, al confluenţelor benefice, de-a lungul cîtorva decenii, pentru a da un sens nou picturii din zorii modernităţii, dar şi pentru a arăta în primul rînd unii altora cît de inepuizabile sunt resursele picturii, dar şi, în al doilea rînd - pentru a demonstra că arta nu ţine aproape niciodată cont de graniţe, etnie, clase sociale, de aparenţa gusturilor, de ideologii...

În altă ordine de idei, la mare distanţă, "Şcoala de la Baia Mare" parcă şi-a dat mîna cu o altă importantă colonie de artişti din prima jumătate a secolului al XX-lea, cu cea de la Balcic.

O artistă ca Olejnik Janka (1887-1954) a pictat Balcicul în 1934 şi 1936, lăsînd printre altele una din cele mai frumoase pînze dedicate acelui oraş de la litoralul Mării Negre - lucrare care figurează în expoziţia Budapesta-Baia Mare-Bucureşti, organizată de Colors Art Gallery în minunatele spaţii expoziţionale de la Swan Office&Technology Park din Bucureşti (Pipera). 

DSCN2847.JPG

Proprietarul galeriei Colors Art, Lucian Georgescu, ne-a obişnuit deja cu expoziţii antologice, precum cele dedicate unor artişti de primă mărime ai secolului XX ca: Jules Perahim, Marcel Ianco, Artur Segal, Aurel Cojan, Jacques Hérold, şi în cele din urmă, trebuie să menţionez expunerea crestomatică - Les artistes Roumains et l’École de Paris.

 Între 5-19 octombrie Colors Art Gallery în colaborare cu Mission Art Gallery din Budapesta ne propune o amplă selecţie cu vînzare a unui număr de cîteva zeci de tablouri (mai exact 83), semnate de cei mai reprezentativi pictori maghiari, care au lucrat de-a lungul timpului la Baia Mare. Avem prin această colecţie de lucrări imaginea unui important decupaj şi o "disecţie" a sensibilităţii lor pentru peisaj, floră, viaţa rurală, pentru omul din inima naturii, prins în mrejele ocupaţiilor ancestrale, bine conservate, nepervertite de civilizaţia modernă etc. Tematicile sunt laxe, deopotrivă şi abordările lor plastice; ochiul artistului este atent, dar niciodată rigid. Devine clar că o anume specificitate a Europei Centrale s-a forjat şi în aceste locuri, prin aceşti artişti, datorită insistenţelor acestora de a fi ei înşişi şi consecvenţi.

O pagină consistentă de istoria artei s-a modelat aici, iar o privire de ansamblu asupra artei secolului XX nu va putea niciodată ocoli sau oculta realizările de plain-air din arealul cuprins în jurul Băii Mari ( NAGYBÁNYA). Probabil, că există locuri predestinate să rămînă în istorie prin consacrarea lor de către artişti; România Mare a avut chiar două astfel de ţinte, ambele cu o influenţă sporită asupra artei româneşti, încă nu îndeajuns de conştientizată, nici suficient de studiată. Lipsesc studiile de amploare, deşi pentru Balcic încep deja să apară unele, în chiar anii din urmă. Doina Păuleanu este un autor care se impune în acest sens, iar Tiberiu Alexa studiază de multă vreme fenomenul artistic de la Baia Mare.

DSCN2865.JPG

DSCN2864.JPG

Astfel de manifestări expoziţionale mă conving o dată în plus, că oferta propusă de entităţile private din România nu numai că supun unui serios examen instituţiile muzeale ale ţării, dar le şi pun sub semnul unei concurenţe la care cele din urmă cu greu fac faţă. Muzeele noastre de artă staţionează sub semnul unei comodităţi endemice, din a cărei lipsă de inspiraţie ies expoziţii care aproape că nu mai intesează pe nimeni...

Cu ocazia expoziţiei Budapesta-Baia Mare-Bucureşti s-a editat un elegant catalog, cu texte semnate de Kósa András László, Cătălin Davidescu, László Jurecskó şi Zsolt Kishonthy. Imaginile tablourilor pot fi văzute aici.

DSCN2862.JPG 

În paralel cu această expoziţie s-a deschis la Centrul Cultural al Republicii Ungare o expoziţie de grafică a majorităţii artiştilor expuşi la Swan. O completare necesară şi folositoare pentru imaginea şi statura pictorilor de la Baia Mare.

Referinţe în presă despre aceste expoziţii, aici şi aici.

 

Foto: © vladimir bulat, 6 octombrie, 2012.         

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Simeze
commenter cet article

commentaires