Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Recherche

5 février 2012 7 05 /02 /février /2012 05:21

S-a împlinit un deceniu de la trecerea la cele veşnice a celui care a fost sculptorul Constantin Antonovici (1911-2002).

În general este perceput ca un artist al ciclului Bufniţelor, care l-a conscrat şi impus definitiv în lumea internaţională a artei. Anul trecut a apărut albumul: ANTONOVICI:  1911-2002: Sculptor on Two Continents, Universalia Publishers USA, NY, 2011, conceput, gîndit şi elaborat împreună cu Doina Uricariu.

KIF 0279 

O cantitate apreciabilă de desene s-a păstrat în arhiva deţinătorului drepturilor şi a legatarului, dl. Stephan Benedict (care a contribuit în mod esenţial la apariţia albumului), astfel că acestea dau o imagine mai amplă asupra laboratorului creator al lui Antonovici, iar exemplele reproduse aici se referă în chip direct la evoluţia ciclului denumit generic: Bufniţe. Desenul la Antonovici este zgîrcit, frust, fluent, ca o frază succintă într-un blocnotes al unui scriitor, gînd şi notaţie ce se poate transforma într-o nuvelă sau chiar într-un roman. Romanul vieţii lui Antonovici a fost chiar summa acestui ciclu. Acest roman al său s-a scris exact patru decenii, astfel că o primă Bufniţă am identificat-o în anul 1941, iar printre cele din urmă piese ale ciclului este datată cu anul 1981. Am scris pe larg în studiul meu despre evoluţia acestuia, astfel că trimit la lectura capitolului: "Bufniţele ca leitmotiv al totalităţii" (p. 249-270). 

KIF_0301.JPG

Doresc doar să mai adaog că deşi am dedicat desenului în opera lui Antonovici un mic subcapitol în carte, o cercetare temeinică asupra moştenirii sale în materie de grafică încă nu s-a intreprins. De aceea am găsit cu cale să ilustrez această evocare de 10 ani anume cu schiţe rămase de la artist. Care sunt din cîte ştiu, inedite.

Iată un scurt fragment din cele deja publicate în carte: "Desenele lui Antonovici sunt sumare, fugitive, dar destul de explicite, astfel încât în aceste crochiuri putem recunoaște multe dintre lucrările care s-au modelat într-un material durabil sau în ghips patinat. Predomină desenele în creion, realizate fie cu vîrful grafitului, bine ascuțit, fie cu latul acestuia, de unde linia rezultată este mai grasă, mai catifelată. Era un mânuitor minunat al creionului, dar nu mai puțin convingătoare erau și crochiurile sale în cărbune, și discretele schițe în laviu sau acuarelă. Dar nu lipsesc nici cele realizate cu pixul albastru. Nu există desene rupte din contextul pregătitor: cu figuri geometrice, curbe și sugestii de înăuntru/afară, de unde și evitarea unor contururi nete, definitive, strict delimitate. Mâna este în căutarea ritmului, a liniei optime, iar conturul acesta nu este granița unui decupaj spațial, ci tocmai trecerea moale de la o suprafață la alta. Este clar că desenele acestea nu sunt afirmative, ci funcționează doar ca suport-trambulină pentru clarificarea unor chestiuni de formă și ritm" (p.290).

KIF_0302.JPG

Pe de-a întregul său opera lui Antonovici se constituie într-un capitol important al sculpturii secolului XX, astfel că nicio istorie a acestui gen al plasticii nu-l poate ocoli, nici subestima. Volumul ANTONOVICI:  1911-2002: Sculptor on Two Continents este o garanţie sigură în acest sens.

Imagini: © Stephan Benedict's Archive.

Partager cet article

Repost0

commentaires

Vladimir Bulat 06/02/2012 11:08


Merci a vous!

Annibal 06/02/2012 00:24


Je trouve que ce blog est un formidable moyen
d’élargir sa « culture littéraire « , cependant parfois des polémiques se déclenchent, sans que l’ on saisisse tout ce qui se passe…