Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

22 juillet 2011 5 22 /07 /juillet /2011 10:40

DSCN6376.JPG

Prima localitate din Cehia pe care am vizitat-o a fost orăşelul Mikulov. Zonă viticolă, încărcată de istorie - era un punct care a meritat un popas, şi chiar o masă la un restaurant într-o fostă sinagogă, unde s-a oprit şi pictorul modernist Alfons Mucha. Sala în care am prînzit avea şi o sculptură care semăna cu un Golem, amintindu-ne de obsesia descrisă a lui Gustav Meyrink, acum aproape un veac...Nu am putut rata o vizită la cimitirul evreiesc, care se consideră cel mai întins din întreaga Cehie, cu pietre funerare încă bine conservate din Renaşterea tîrzie şi baroc, precum şi piese clasiciste. E şi firesc să fie aşa, din moment ce Boemia de sud a fost un important nucleu evreiesc tocmai din prima jumătate a secolului al XV-lea (se spune că primele atestări datează din 1421), şi a rămas astfel pînă în secolul al XIX-lea.

Drumul spre vechiul cimitir evreiesc este scurt, e foarte aproape de nucleul-centrul actual al micuţului şi foarte cochetului orăşel, şi trece pe lîngă cimitirul creştinilor, de care se separă printr-un înalt zid din bolovani. De-a lungul acestui perete de piatră mergînd, am descoperit lespedea funerară din imagine. Este a unui oarecare Martin Eckhaims şi a soţiei sale...E datată cu anul 1585, este perfect curăţată şi pusă în valoare, prinsă cu scobe de zid.  S-ar părea că e o simplă sculptură,conformă cu normele plasticii funerare, dar prezenţa fustiţei din jurul coapselor este mai mult decît problematică, căci nu este deloc în duhul esteticii medievale din epoca în care a fost lucrată. Este mai degrabă un reflex de intervenţie contrareformistă, de sugestie a unei robe mariale, care-l acoperă parţial pe Mîntuitor (ca biserica, Ecclesia, în miezul căreia e conţinut, şi se află Hristos, după sugestia colegului meu Erwin Kessler). Cert este că felul foarte elegant şi plastic în care este reprezentat acest sumar veşmînt, precum şi conturul cartuşului de la baza Crucifixului, arată o mînă de pietrar format serios în mijlocul evenimentelor plastice ale epocii sale, sau cel puţin, era destul de familiarizat cu preocupările, de pildă, ale manieriştilor olandezi sau germani ai vremii, concurînd oarecum cu preocupările acestora în materie de pictură.

Trebuie să recunosc că debutul călătoriei în Cehia a fost de bun augur. Din prima zi să dai peste o astfel de piesă de artă, şi încă pe stradă, într-un fund de ţară - e ceva mai mult decît promiţător, şi dătător de satisfacţii estetice maxime. 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires