Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

7 octobre 2013 1 07 /10 /octobre /2013 13:21

campanie-publicitara_iulie-2011.JPG

În vara lui 2011 o campanie a unei băuturi răcoritoare anunța că aceasta este la fel ca și pe vremea cînd, în era comunismului, telefoanele erau ascultate de securitate, dar și de cel cu care eram cuplați cu telefonul, acesta putea fi martor nestingherit al convorbirilor noastre! Era o vreme nebuloasă, lugubră, înfricoșătoare, da era și vremea, iată, ne amintește această campanie, în care se consuma pepsi-cola, pentru că din 1967 aceasta se îmbutelia în România, la Constanța. Adică cu 22 de ani mai devreme de căderea Cortinei de Fier, înainte ca societatea de consum să-și reintre în drepturi! Trebuie să recunosc, că această campanie este dintre cele mai creative din ultimii ani, pentru că nu se adresează unui public comun, blazat, obișnuit cu lucrurile plate, zombificat prin consum. Sloganul ”Din vremurile cînd eram ASCULTAȚI de CUPLAJ”, nu înseamnă deloc că acum suntem mai buni, ci mereu la fel de buni! Or, asta este în contradicție flagrantă cu tot ce susțin campaniile la detergenți, autovehicule, articole intime pentru bebeluși și copii, telefoniile mobile etc. Un produs legendar nu are nevoie de publicitate, ci de calitate. Astfel, devine clar, pe cale logică, puțin ocolită, că pentru a vinde nu ai deloc nevoie de isterie, agresivitate, bani mulți și consumatori nechibzuiți, ci de o flexibilitate a minții celui care cumpără, cu discernămînt, și conșiința faptului că are cu adevărat nevoie de acel ceva...

DSCN2600-copie-1.JPG

Un stencil captat la Chișinău (august, 2012) ne arată un chip-android, mai degrabă o mască! Un monstru oval, cu o felie de tort decupată din partea superioară. Hermeneutica acestei prezențe vizuale nu e un act prea facil, căci îți poți imagina (chiar) orice. Personal, înclin să văd în această reprezentare schematică imaginea consumatorului compulsiv, dependent de publicitate, reclamă și de permanenta noutate de pe piața bunurilor materiale. Or, chipul acesta este la antipodul chipului expresiv, tînăr, ușor hippy, al tînărului din campania deja amintită! Nu mai e mult de spus: prin consumerismul abulic devii o caricatură umană, cu o protuberanță a creierului. Oare, nu asta se dorește de la un real consumator contemporan?  O astfel de ființă nu are pasiuni reale, ci doar unele induse, impure și caraghiose. Despre acel ”zombificat prin consum” nu poți afirma, ca altădată fabulosul Lawrence Durell, în Justine, prin vocea lui Balthazar, că ar face parte din casta acelor: ”libertini care erau gata să se lase pradă simțurilor la fel de profund ca orice părinte al deșertului ar fi fost gata să se lase pradă spiritului”.  

P.S. Nu sunt deloc un consumator al pepsi-cola! Mă delimitez de orice încercare de a interpreta comentariul meu ca o publicitate absonsă pentru acest produs.

 

foto:  © vladimir bulat, 2011, 2012.

 

 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Radicalisme
commenter cet article

commentaires

Vladimir Bulat 09/10/2013 08:34


Corect!


Acest stencil este, poate, una din cele mai bune ilustrații a lui Big Brother, așa cum l-a imaginat și descris (premonitoriu) ”proorocul” Orwell, în 1984.


Chiar dacă acolo era vorba despre un stat totalitar-polițienesc, metafora poate fi la fel de bine acceptată (proiectată) și în sistemul finanțelor globalizate, a neo-liberalismului radiant!

alysyx 08/10/2013 11:40


Foarte interesanta aceasta alaturare...Problemele pe care ni le punem aici ne ar putea eventual scapa de lenea de a gandi.Fara sa ma intind catre speculatii mai ample,as spune ca acest stencil
poate face trimitere catre o reprezentare mistica,respectiv al treilea ochi,adica acela care ne face sa i inchidem pe ceilalti doi pentru a vedea" esenta "zilelor noastre.Sindromul New Age merge
mana in mana cu publicitatea,si dupa cum stim chiar si cu politica.Astfel,cu al treilea ochi deschis,oamenii pot fi manipulati si transformati in recitatori de mantre.Ce este publicitatea decat
un efect de mantra?Cuplajul a murit,traiasca mantra...