Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

9 mars 2010 2 09 /03 /mars /2010 09:07

0B6M7002 resize


După
ştiinţa mea, aceasta este una printre cele mai vechi lucrări cunoscute ale pictoriţei-grafician  Elisabeth Ivanovsky (poate este locul aici să remarc multitudinea modurilor în care semna această ingenioasă artistă: E. Ivanovskaia, E. Iwanowsk, E. Ивановская, E. IvanovscaiaE. Iv., E. И., E. I., e. j.), care e semnată şi datată, în 1925. Este o schiţă de afiş pentru o expoziţie, inspirată, probabil de realităţile rurale ale Basarabiei, unde vedem şi stema medievală a Moldovei. E o lucrare în creion, tempera, tuş şi peniţă. Avea 15 ani, şi deja manifesta certe calităţi de grafician, de desenator. Lucru care se poate proba şi din piesa alăturată, care pare mai degrabă o ilustraţie de carte, domeniu care o va consacra pentru întreaga viaţă. De fapt, într-o carte-dialog editată în 2001 -- şi a cărei apariţie în româneşte o preconizăm pentru acest an, artista susţine că a desenat din fragedă copilărie. Să fi avut vreo 3 ani cînd a consemnat "primul fior" artistic. 0B6M7004_resize.jpgDe pe la 10 ani, împreună cu fratele său Valentin, a creat primele "cărţi de autor". E drept că a și avut parte de un profesor de prim-rang, Auguste Baillayre (1879-1961), care a edicat elevilor săi gustul pentru marea cultură europeană, pentru grafica şi designul epocii Art Nouveau. În 1926 era deja eleva lui, iar aceasta, alături de alţi iluştri elevi ai distinsului mentor, îi dedică lucrări şi cuvinte frumoase. Artele decorative erau printre preferatele tinerei pictoriţe, căci schiţele pentru decoruri de covoare, farfurii, şi apoi pentru cortine de teatru -- impresionează prin imaginaţie, cromatică, ritm şi compoziţie. În perioada 1926-1929 abundă schiţele şi desenele după natură, studiile florale şi vegetale sunt lucrate cu o acurateţe demnă de marii maeştri. În 1928 participă la Salonul Oficial de la Bucureşti, iar în 1930 şi 1933 are lucrări în secţiunea grafică a aceluiaşi prestigios for expoziţional.

Muzeul Naţional de Artă din Chişinău [MNAM] conservă o parte din aceste mărturii grafice. Se pare că A. Baillayre îşi încuraja elevii şi discipolii pentru studiul naturii, sugera că anume permanenta atenţie acordată acesteia aduce doritele rezultate în materie de autenticitate şi originalitate. Acuarelele tinerei artiste sunt viguroase, suculente, saturate, de o fineţe dezarmantă. Deja în această perioadă se prefigura măestria şi inventivitatea perioadei de apogeu a artistei, survenită în anii'40-'60 ai secolului trecut. Privită retrospectiv, întreaga creaţie a celei care a fost Élisabeth Ivanovsky ni se arată ca o artă solară, plină de formule plastice noi, de reinventare continuă a imagisticii pentru copii şi adolescenţi. Foarte important de consemnat e faptul că artista concepea de o manieră foarte serioasă grafica pentru copii, propunînd un dialog matur cu aceştia, evitînd părerea aproape unanim împărtăşită că volumele pentru copii sunt publicaţii de gard secund, "nu tocmai serioase". Élisabeth Ivanovsky a spulberat definitiv această prejudecată, sau neînţelegere. Şi-a creat astfel propriul stil, inconfundabil. Colecţia de cărţi-liliput întrunite de "Editions des Artistes" într-o serie, i-au adus notorietatea universală. 

În colecţia [MNAM] se conservă cîteva piese grafice, care reprezintă decalcuri după frescele de la Curtea de Argeş, unde se pare că elevii şcolii de arte au fost la o practică. În acelaşi lot există şi o linogravură cu scena Botezului Domnului care, deşi nedatată, pare din aceeaşi perioadă. Atenta scrutare a acestei foi grafice te îndrituieşte să remarci frapantele daruri de desenator ale tinerei artiste, mînuirea atentă a clar-obscurului, a ritmului compoziţional. Este clar că procesul propedeutic propus de A. Baillayre presupunea raportarea atentă la desenul şi pictura clasică, la tradiţia europeană, precum şi recursul la inventarul iconografic al acestora, astfel încît după absolvire elevii să aibă un "teritoriu cît mai larg de manevră" în elaborarea temelor, subiectelor, problematicilor etc. Pasiunea pentru lectură o avea de acasă, unde tatăl artistei aducea mereu cărţi noi, în diferite limbi. Mica Élisabeth Ivanovsky a avut pasiunea cetitului, de aceea imaginea s-a suprapus peste o şarpantă literară solidă şi diversă. Orice text îi evoca imagini, compoziţii. Cînd a început să conceapă ilustraţii pentru cărţile de copii a înţeles insondabilul mister care se cască din această legătură care există între cuvînt/text şi întruchiparea acestuia în imagine...Pentru fiecare proiect în parte propunea o altă tehnică, o scală cromatică şi tip de abordare mereu proaspăt, adaptat tonului scriiturii, temei.   

0B6M7007 resize
0B6M7009 resize
0B6M7012 resize-copie-1Acestea sunt lucrări din perioada tîrzie a artistei, datează din 1968. Fac parte din lotul de ilustraţii la albumul Les Contes Russes, apărut la prestigioasa editură Desclée de Brouwer, ilustraţii pe care artista le-a donat în anul 1970 la [MNAM]. 

În 18 mai a.c., la [MNAM] se va deschide o expoziție retrospectivă cu lucrările Élisabethei Ivanovsky, dedicată centenarului naşterii. În 14 aprilie se împlinesc 4 ani de la moartea artistei.

Revin cu detalii. 

Reproduceri: © [MNAM]

                

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires

Vladimir B. 15/03/2010 15:23


Mulţumesc tuturor pentru cuvintele frumoase la adresa acuarelelor & lucărilor semnate de Elisabeth Ivanovsky! Cred că, treptat, voi pune tot ce am în portofoliu în materie de imagini, şi sunt
peste 90 de piese...toate din colecţia [MNAM]! Să se bucure cît mai multă lume de creaţia acestei minunate artiste, plecate recent dintre noi...  


trecator 12/03/2010 09:28


Frumoasă evocare!

Cu atît mai preţioasă cu cît pînă de curînd nici nu se ştia măcar anul şi locul morţii acestei artiste absolut fantastice: desenatoare ireproşabilă, cu o imaginaţie de copil super-dotat, inocenţă a
expresiei, dacă ar fi trăit în S.U.A. ar fi fost printre cei care puteau înnoi limbajul filmelor cu desene animate...Dar poate că e mai bine aşa, şi-a păstrat inocenţa pînă la capăt! Merci,
Elisabeth Ivanovsky, cum se spune pe linkul la expoziţia Domniei sale de la Paris!


Andi 11/03/2010 23:28


Inainte de a adormi, am trecut sa le mai vad o data. Noapte buna


Vladimir Bulat 10/03/2010 21:25


Am mai pus două din același ciclu, mai sunt cîteva.

Da, este încîntător modul în care arată aceste acuarele; cîtă transparență, precizie, eleganță a liniilor!


Andi 10/03/2010 20:48


Ce mult mi-ar placea sa pot avea ultimul tablou! Nu ma satur de el...