Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

19 septembre 2013 4 19 /09 /septembre /2013 10:30

Ghita--Ciobanul.jpg

Scriam recent despre manipulările prin campaniile de telefonie mobilă. Acum stau în faţa unui caz similar, în care un oarecare Ghiţă Ciobanu, din Jina Sibiului, care susţine pe Calea Victoriei din Bucureşti (şi poate nu numai acolo, dar eu în acel loc l-am "întîlnit"!), că deşi e "singur pe munte, e înconjurat de mii de prieteni". Acolo, în singurătatea muntelui Ghiţă are şi internet "de mare viteză şi o super experienţă video pe smartphone şi tabletă"!

Să vedem cum funcţionează. Păstoritul a fost dintotdeauna o experienţă grea, solitară şi tăcută. În sens că vorbitul era doar în două direcţii, cu Dumnezeu şi cu mioarele. Cu semenii - tot mai rar, discret, uneori, căci erau lamare distanţă. Ciobanul era imaginea "bunului Păstor", Sfînta Evanghelie ne dă destule indicii în acest sens. Nu insist. Oricine poate găsi pasajele corespunzătoare. Istoria artei consemnează şi ea destule exemple de reprezentări ale Bunului Păstor. Găsim cîteva compoziţii de acest gen în catacombele Romei ( Santa Priscilla, Domitilla etc.),  în Galla Placidia din Ravena, şi perpetuează în arta occidentală pînă la Lucas Cranach şi Pieter Breughel cel Tînăr. Dar şi în spaţiul pietismului catolic contemporan. Ei bine,  se vede chiar şi din imagini, mai vechi şi mai noi, că sistemul de ancorare în mediul păstoresc al ciobanului este de natură transcendentală, divină. Nimic în plus, nimic în minus. Nu ai nevoie pentru a fi cioban, decît de vocaţia sacră de a fi cioban, şi dacă azi oricine poate să-şi zică astfel, acesta nu e mai mult decît orice alt mercenar sau chelner de sezon! Atunci aşa se explică şi de ce are "mii de prieteni", probabil că sunt cei care-i vor da like - ri sterile şi complet inutile?

Transhumanţa dispare, păşunatul e parcelat, devine tot mai greu accesibil, oile sunt tot mai puţine, iar  chimia alimentară substituie suveran gustul, savoarea şi consistenţa brînzei de oaie. Atunci, cum mai poate rămîne ciobanul cel ce a fost din negura vremurilor: oricînd capabil să se sacrifice pentru miorile sale?Am văzut recent un reportaj la TV, unde un angajator spunea că nu mai există ciobani, ci doar oameni la oi.

 Omul prosper, frumuşel, ghiftuit şi mulţumit, corporatistul ager şi vioi, femeia de succes, la volan şi cu mobil, etc.etc - sunt personaje incapabile deja să convingă lumea să "tragă" internetul după ea? E neapărat nevoie de sînge proaspăt, de exotism, de miros de blană tăbăcită, de iz de bălegar şi pişat, de vîzoleala de la stînă, de lătratul ciobăneştilor patrupezi - pentru a convinge orăşeanul, că devăraţii lui prieteni sunt mai aproape (doar) prin intermediul internetului? Cum să citim chipul lui Ghiţă Ciobanul, cu un smartphone în mînă? Mie alăturarea acesta mi se pare cel puţin caraghioasă, dacă nu penibilă, fie şi pentru că în piscuri de munte nu există curent electric, atunci de unde şi cum toată tehnologia păstorului poate căpăta sens?! Poate că s-a găsit o formulă de vireless şi pentru energia electrică, şi ignoranţa mea joacă feste?

Ei, dacă păstoritul a devenit o distracţie de duminică, atunci toată tărăşenia cu internetul nu face decît să confirme faptul că ne putem lipsi cu totul de oi, iar termenul de cioban devine unul peiorativ, un adjectiv ca şi "ţăran", "plugar"," ţigan" etc. Probabil, în curînd, generaţiile ce cresc vor mai vedea oi doar la canalul Animal Planet... Societatea de consum nici nu-şi dă seama, probabil, că-şi taie craca de sub cur!    

foto:  © vladimir bulat, septembrie, 2013.

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires

trecator 09/10/2013 12:42


http://stirile.rol.ro/lovitura-teribila-pentru-vodafone-dezvaluire-incredibila-despre-ghita-ciobanul-894611.html