Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

24 mars 2013 7 24 /03 /mars /2013 22:48

Personal pentru mine acest festival a avut un rezultat foarte reușit, care a fost de bun augur de la prima încercare. De regulă, astfel de proiecte au o perioadă de gestație de cîteva ediții, adică ani, aici însă în cîteva luni organizatorii su reușit să aducă nume mari, grele, ale muzicii contemporane, chiar dacă doar generic subsumabile ideii de jazz!

 

Cu o doză maximă de subiectivism, trebuie să afirm că cele mai impresionante prestații le-au avut doi estici: Alexander Bălănescu și Misha Alperin, și aici nu e o judecată de gust. E o chestiune de percepție, de sensibilitate, de prestație în datele unei culturi pe care reușim să o înțelegem mai bine, implicit să o gustăm cu adevărat.

Muzica-0144.JPGPe ambii muzicieni îi urmăresc de multă vreme. Despre amîndoi în diverse momente am și scris cronici, la discuri și concerte. Nu fac istorie acum. Dar ceea ce au prezentat cei doi în această ultimă seară a festivalului Jazz in Church - este deja istorie. Istorie a muzicii contemporane! O pagină care s-a scris în fața ochilor noștri. Precum și a urechilor noastre.

 

Debutul serii însă l-au făcut  Arianna Savall și Petter Udland Johansen, care au încîntat publicul cu muzică nordică și cataluneză. Triple harp, voce, mandolină, violă. Nu sunt neapărat nici instrumente specifice jazzului, dar vocile și sunetele acestea s-au potrivit de minune cu contextul, locul și timpul vesperal al unui locaș sfînt, cu ale sale clopote care punctau fiecare oră fixă. Petter a făcut și ceva istorie a muzicii, și a explicat pentru public specificitatea și geografia fiecărui instrument la care au interpetat în această seară friguroasă, pentru multă vreme de neuitat.

Muzica-0244.JPGMuziciana cu cele mai multe colaborări pe discurile ECM REcords a fost indiscutabil Anja Lechner cea care i-a fost alături, în cel de-al doilea recital în acest festival, lui François Couturier. Cei doi sunt colaboratori și la Tarkovsky Quartet, care au scos în această formulă două albume admirabile. Cu o zi înainte, Couturier a susținut un recital solo, care mie personal mi s-a părut cam fad, deși indiscutabil avem de-a face cu un mare pianist, cu o trăire aparte, cu o tehnică de execuție desăvîrșită. E și firesc, din moment ce acest pianist este un partener apropiat al lui Anouar Brahem - ale cărui albume le știm din scoarță-n scoarță; este unul din cei mai de suflet artiști-muzicieni a cărui muzică am asculta-o și-n somn...

Muzica 0176

Anja Lechner este un sensibil tehnician, a cărei diapazon interpretativ se poate întinde pe o arie largă, de la clasici, la G. I. Gurdjieff, F. Mompou, Dino Saluzzi, Tigran Mansurian ș.a. Deopotrivă, se integrează minunat atît în formula de quartet (Rosamunde Quartett, format în 1991), cît și în diverse asocieri de duo, trio sau quintet. Cred că s-ar prezenta convingător și în formulă de solo, dacă vreo circumstanță creatoare i-ar impune-o.

Muzica-0184.JPG

Despre Ferenc Snétberger în formula de duo cu Paolo Vinaccia - numai cuvinte de laudă. Ambii, niște artiști flexibili, deși cu sensibilități distincte, s-au asociat (deloc prima oară, însă) într-un recital de virtuozitate, nerv, spirit ludic și latinitate telurică, don-juanescă. 

Muzica-0106.JPGEi bine, punem punct cu cei doi, evocați la început: Alexander Bălănescu și Misha Alperin. După ce ne-a încîntat cu o seară înainte printr-un recital pianistic pe care și l-ar fi dorit orice scenă jazzistică a acestei lumi, arătînd că rămîne unul din cei mai fructuoși și fermenți ai prestației componistice, un autentic storyteller al pianului (merci, Cristina! știe ea de ce), Misha Alperin l-a secondat în secvența de închidere a festvalului pe unul din cei mai creativi și imaginativi violoniști ai ultimilor decenii, Alexander Bălănescu - poate cel mai titrat și faimos muzician contemporan, recunoscut internațional, care-și are rădăcinile parentale în România. Bălănescu a început recitalul cu muzică de Bach, apoi a oferit cîteva compoziții proprii, unele reunite sub umbrela tematică a unor ”Winter variations”, apoi ”For Miriam”.

Muzica-0265.JPGÎn cele din urmă, subreptice aproape, Alperin i-a răspuns prin mici inserturi sonore interpretate la clavietă, după care s-a așezat la pian, și au actat împreună multe minute în șir, ca un duet plin de empatie și despre care vom mai auzi cu certitudine în viitorul apropiat. Poate chiar vom avea parte de albume realizate împreună, deși pînă acum cei doi nu au mai interpretat nimic împreună! 

Muzica-0266.JPG

Oricît de mari, geniali și recunoscuți ar fi muzicienii invitați, dar fără un public cu care să empatizeze aceștia nu ar mai fi la fel! Publicul e, mereu, un barometru pentru artiști, este măsura gradului lor de a convinge și de a comunica cu lumea, cu cei pentru care ei sunt artiști, și se numesc astfel. Or, publicul lui Jazz in Church a fost incandescent, receptiv, vesel și receptiv...*

Muzica-0159.JPG 

 foto:  © vladimir bulat, 22-24 martie.

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Sunete
commenter cet article

commentaires