Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

23 septembre 2014 2 23 /09 /septembre /2014 21:31

MUMOK Viena are o singură lucrare de Constantin BrâncușiLa Négresse blonde II, 1933. Este din bronz. Variante ale acestei lucrări de maturitate mai dețin: muzeul din Toledo (USA), muzeul de artă modernă din San Francisco, la Lehmbruck Museum din Duisburg, și mai sunt și variante în marmoră.

Lucrarea lui Brâncuși este de departe printre piesele cele mai impresionante ale actualei expoziții.

Imagini-6071.JPG

Mai sunt și alte lucrări de-a dreptul impresionante, una de Victor Brauner, La Sieste, 1962;

Imagini-6102.JPG 

sau una de Mihail Larionov (1881-1964), cu o lucrare intitulată, The smoker, din anii 20.

Imagini-6098.JPG

Dar inima mi-a rămas la perfecțiunea inseși, care este La Négresse blonde II, care se detașează net prin tot ce conține, prin tot ce afirmă, și emană. Mai ales că, ironie fericită a sorții, am și văzut alături de ea o tînără de culoare, care i-a conferit capodoperei brancușiene o și mai sclipitoare strălucire...

Imagini-6091.JPG

Chiar dacă sunt și alți corifei ai secolului XX sunt expuși la MUMOK, lucrarea asta ne arată cum un geniu se delimitează de oamenii dăruiți, talentatați și excepționali! Ce este copleșitor în această operă? În primul rînd ideea, simplitatea cu care aceasta a fost servită ochilor spectatorilor, alăturarea materialelor, piatră, mramoră, bronz. Epoca de piatră ”crește” pînă la era bronzului, în cel mai firesc mod cu putință, prin alăturare. Baza, soclul este în formă de cruce, apoi - descentrat - este așezat un cilindru, care înseumează împreună cu baza, aproape înălțimea bustului. Este o chestiune de calcul, de raporturi, de scală și proporții. La Brâncuși nimic nu este aleatoriu, accidental, dar nu e nici statistică pură. Se spune, că artistul ar fi întîlnit această negresă la Marceille, iar chipul ei i-a rămas în memorie.

Imagini-6078.JPG

Cine se nimerește la Viena, să nu rateze întîlnirea cu această minunată creație brancușiană, iar asta cu atît mai mult cu cît avem de înfruntat o perioada dintre cele mai crunte, pentru posteritatea românească a operei lui Brâncuși: scoaterea la mezat a uneia dintre ultimele piese care arată rădăcinile autohtoniste ale creației artistului, care a schimbat nu doar fața sculpturii moderne, ci și întreaga percepție a artei de după el. Nici nu dăm încă prea bine seama, ce compatriot am avut, și ce a dăruit acesta întregii omeniri! 

foto>  © vladimir bulat, 20 septembrie, 2014.

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Agenda
commenter cet article

commentaires