Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

6 novembre 2013 3 06 /11 /novembre /2013 13:53

Numărul tipărit din 4 noiembrie a publicaţiei germane FOCUS propune un grupaj de texte care relatau că în apartamentul din unui octogenar oarecare Cornelius Gurlitt, deşi nu e, de fapt, un oarecare, căci se pare că este nepotul unui alt domn, cu acelaşi nume, Cornelius Gurlitt (1850-1938), fost istoric de artă german şi arhitect, iar fratele acestuia, Hildebrand Gurlitt, a activat ca dealer şi colecţionar de artă - s-a găsit o enormă serie de opere de artă, însumînd circa 1.500 de piese, precumpănitor de "artă degenerată". 

În realitate, despre această captură impresionantă se ştia din 2011, dar doar acum poliţia germană a lăsat să transpire informaţia. S-a constatat între timp, că 200 dintre aceste opere au dispărut în epoca nazistă! Se pot declara furturi din acea eră, care s-a remarcat prin gustul său deosebit pentru artă, manifestat prin spolierea muzeelor, galeriilor şi colecţiilor private. Interesant de consemnat că unele dintre aceste spolieri au fost tezaurizate sub "prozodica" sintagmă - Beutekunst, adică artă de trofeu (eng. Looted art). Istoricul de artă şi cercetătoarea Meike Hoffman a relatat pentru FOCUS, că 300 de piese dintre cele găsite în locuinţa lui Gurlitt au figurat în expoziţia din 1937 de "artă degenerativă", iar asta înseamnă, pe cale de consecinţă, fie un gust deosebit pentru acest tip de artă al celui care le-a colecţionat, fie că această casă a lui Gurlitt era adăpostul pentru arta de trofeu, care trebuia făcută pierdută...

Personal în toată povestea asta nu mă interesează nici senzaţionalismul care va umple publicaţiile lumii cu această ştire, nici "arta degenerată" în mod special, ci sunt interesat de două lucruri, anume:

- obsesia cu care o anumită parte a lumii va perpetua ideea că acest soi de artă este pe doar pe gustul evreilor, că lor le-au aparţinut (ca titlu de proprietate) parte din operele descoperite;

- îndoiala sau certitudinea că aceste opere sunt toate autentice; şi în ce măsură galeria aceasta de bunuri va îmbogăţi percepţia cercetătorilor de azi şi de mîine, şi a publicului larg, asupra artei moderniste; mai mult, în ce măsură depozitul acesta va deveni un bun al pieţei de artă, în marile licitaţii ale lumii! Sau va fi din nou zăvorît pentru mai multe decenii, ca şi pînă acum. 

Seated Woman, Matisse, Loot Femeie aşezată, atribuită lui Henry Matisse. Este una dintre piesele date publicităţii din lotul găsit la Cornelius Gurlitt. Probabil este acea pictură care a aparţinut colecţionarului Paul Rosemberg, a cărui moştenitoare este jurnalista franceză, Anne Sinclair 

Alte surse de presă care relatează despre extraordinara captură de artă din Munchen:

http://www.theguardian.com/world/2013/nov/04/nazi-art-hoard-munich-recluse-cornelius-gurlitt

http://www.bloomberg.com/news/2013-11-05/heirs-to-nazi-loot-in-munich-helped-as-art-list-revealed.html

http://jurnalul.ro/stiri/externe/unde-se-ascunde-proprietarul-comorii-din-munchen-povestea-celor-1-500-de-tablouri-gasite-printre-gunoaie-se-incarca-de-mister-654836.h

 

 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Radicalisme
commenter cet article

commentaires

alysyx 08/11/2013 19:53


este o problema stufoasa,foarte interesante sunt si comentariile la acest articol.Problematica mediului care recepteaza arta ,imaginea, a impactului pe care l are civilizatia si tehnologia
,conditionarile istorice,este si ea destul de strabatuta.Multi sustin ca scriusl si imaginea inca fraternizeza ,se afla pe acelasi loc,altii spun ca imaginea nu are un limbaj in sine decat prin
cuvinte ,altii spun ca imaginea este o intrepretare a subiectului deci este conditionata de cultura si subconstientul sau.Daca as trece catre semiologie(si nu mediologie) as aminti de Umberto
Eco si opera sa deschisa,unde subiectul intervine creativ este   ,participant in interpretarea operei din fata sa.Asta insa s ar baza foarte mult pe sistemul de valori al 
privitorului ,care ar conditiona mesajul.Personal ma apropii de Croce ,care afirma   in estetica,faptul ca   imaginile transmit catre  privitor intuitiile lumii
divine ,arta e gata incarcata d mesaj, iar artistul este mijlocitorul  simtamintelor  care sa evoce aceste intuitii.

vladimir b. 08/11/2013 18:51


@Alysyx,


tocmai am cetit o cronică la ultima carte a lui Régis
Debray:


http://larepubliquedeslivres.com/un-pas-de-cote-2/

alysyx 08/11/2013 11:05


As aduga:"Disons que l’art arrive aux images quand la magie s’en absente, et si de la beauté s’attache à ce bestiaire noir et rouge, c’est comme la grâce s’at­tache à la jeunesse" (Régis Debray)


Poate doar un alt subiect de controverse si intrebari.

alysyx 07/11/2013 20:54


« Dans ses yeux il y avait comme une déroute : trop d’émotion. »

vladimir b. 07/11/2013 20:17


Que faire de toutes ces images qui nous tombent dessus et comment survivre à cette avalanche ?