Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

21 août 2012 2 21 /08 /août /2012 09:09

Joanne Bock, în mica monografie pe care i-a dedicat-o lui Isidor Wiener, susţine că acest artist "a realizat o sinteză a folklorului evreiesc din centrul Europei şi a icoanei creştin-ortodoxe" (cf. Pop Wiener: Naive Painter, Amherst, 1974, pag. 17; toate citatele vor trimite la această ediţie). Pop Wiener

Isidor Wiener este un caz foarte atipic al artei americane ai anilor'60-'70 - neasimilat nici pînă astăzi de istoriografia de peste ocean, bănuiesc din cauza acelei sinteze despre care vorbea autorea monografiei citate. Monografia este fascinantă pentru că oferă un melanj dintre ficţiune, memorie şi rigoarea academică. Spune aceasta: "O chestiune definitorie este problema definirii artei pe care a lăsat-o Pop Wiener: primitive art, native painting, art of Sunday painter, art of non-profesional, instinctive art, nonacademic art, autodidactic art, naive-primitive art etc." (pag. 5). Afirmat ca artist atipic, Wiener îşi caută sursele de inspiraţie în programele TV, de pe copertele revistelor sau ale cotidienelor. Iubea animalele, florile, livezile, cîinii şi iepurii. Toate aceste apetituri pentru diversitate şi culori le-a deprins în periferia Chişinăului, în Durleşti care era un sat prăfuit la acel final de secol XIX, loc unde s-a născut Isidor Wiener, desigur, într-o sărmană familie evreiască. De fapt, se spune că Samuel Wiener - tatăl lui Isidor - avea o afacere profitabilă acolo, care însă nu prea respecta rigorile juridice ţariste, cele care stipulau că evreii trebuie să trăiască la circa 50 de km de oraşe...Din acest punct de vedere situaţia lor nu era deloc prea îmbucurătoare. Cert este că au trebuit de acolo într-un cătun care se numea Buicani - devenit şi el un cartier al Chişinăului contemporan. 

După evenimentele din 1903 din acest oraş a devenit clar că a rămîne aici este curată sinucidere. Pentru Isidor a început o nouă eră: drumul spre libertate şi o viaţă lungă, cu nenumărate peripeţii, călătorii, îndoieli şi bucurii. Trece prin Viena, Paris şi Rotterdam, pentru a ajunge în cele din urmă la New York. A reţinut exact ziua în care a călcat în acel oraş: 28 iunie 1903. Avea 17 ani şi jumătate, momentul auroral pentru orice tînăr plecat dintr-un imperiu pe cale de prăbuşire, ajuns într-o lume de emigranţi, finanţe şi elogiul democraţiei. La doi ani de la stabilirea la NY o cunoaşte pe Dora Prlik, care-i va deveni soţie. Ea era născută la Odessa, şi s-a mutat în America împreună în timpul persecuţiilor anti-evreieşti. Dora a murit în 1950, au avut 3 copii, Sam, Maxwell şi Danny. Isidor a făcut de toate în America, lucrase în fabrică, săpase morminte în Brooklin, a avut brutărie, a fost şofer de taxi, a deschis la un moment dat cu soţia sa o băcănie în Bronx, pe 181st Street...această afacere şi-a dat obştescul sfîrşit odată cu moartea Dorei, care avea atunci 65 de ani.

Cam astea ar fi reperele biografice ale lui Isidor Wiener înaintea morţii morţii consoartei sale - unul din episoadele cele mai tulburătoare şi sfîşietoare ale vieţii lui. "I started painting" - declară artistul, şi tot ce a urmat este greu de pus sub semnul îndoielii că anume arta a funcţionat pentru el precum o terapie, un sprijin pentru următoarele două decenii! S-a numit pe sine însuşi Grand Pa Wiener, imitîndu-o pe Grandma Moses, cu care a fost contemporan. Arta lui Wiener nu se poate povesti, iar exegeza făcută de Joanne Bock pe mine m-a mulţumit pe deplin, de aceea mă rezum la o consemna, şi pe care o recomand spre lectură oricui arta naivă îi provoacă bucurii estetice.

Îmi place descătuşarea, dăruirea şi sinceritatea cu care acest pămînteam al nostru a cucerit o părticică din arta secolului XX, cucerindu-şi acel loc prin muncă, suferinţă, abnegaţie, pricepere şi iubire pentru cultura din care a fost nevoit să plece la finalul adolescenţei...Despre Basarabia şi Chişinău a vorbit mereu cu nostalgie, pictînd nişte veritabile litanii după Paradisul pierdut al copilăriei.

Istoria artei "pămîntului moldav" trebuie să-l consemneze şi pe Isidor Wiener (1886 -1970), cel născut la Durleşti şi mutat la Domnul în marea şi nebuna metropolă NY.

Undeva în volumul Arta americană (1974, reeditat recent) semnată de Dan Grigorescu există o primă referinţă autohtonă la Isidor Wiener, şi este foarte posibil ca profesorul român să fi şi contribuit cu sfaturi la elaborarea monografiei a cărei autor este Joanne Bock, pentru că anumite ilustraţii din cartea despre Wiener sunt reproduceri după arta românească mai veche şi mai nouă, documentate în biblioteca românească de la NY, în vremea în care Grigorescu era director acolo.


P.S. a nu se evita consultarea linkului care trimite la cartea Joannei Bock, pentru că acolo sunt reproduse numeroase lucrări ale artistului.  

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans ochiuldeveghe
commenter cet article

commentaires