Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

16 décembre 2010 4 16 /12 /décembre /2010 09:17

DSC05745

Dacă tot ne concentrăm pe latura istorică a artei basarabene, nu m-am putut abţine să nu aduc la lumină acest fragment dintr-o veche fotografie cu profesorii şi discipolii Şcolii de Belle-Arte din Chişinău, fotografiaţi la o şuetă dansantă, în curtea şcolii. Patru dintre personajele care-l însoţeau pe Theodorescu-Sion, din fotografia publicată deunăzi, sunt prezente printre petrecăreţii din acea seară în care s-a făcut fotografia: Alexandru Plămădeală (rîndul întâi, primul din stănga) Şneer Kogan (rîndul întîi, al treilea din stînga), August Baillayre (rîndul trei, al treilea din dreapta). Iar personajul care ne interesează cu precădere aici, este Theodor Kiriacoff-Suruceanu (rîndul superior, al cincilea din stînga), care apare cu ţinuta sa de dandy, cu nelipsitul monoclu

Theodor Kiriacoff-Suruceanu (1900-1958) a fost o personalitate complexă, deopotrivă minunat desenator, gravor,  şi inventiv scenograf de teatru şi operă. A fost discipolul lui August Baillayre, apoi asistentul acestuia la Şcoala de Belle-Arte, iar relaţia lor a perpetuat întreaga lor viaţă, căci la un moment dat îi dăruieşte maestrului său un desen vechi, făcut pe vremea uceniciei: A mon cher Maitre August Baillayre souvenir de 35 ans passés. Th.Kiriacoff, 15 // II 1957”. Desenul în creion a fost expus la o recentă expoziţie dedicată lui Kiriacoff, la Chişinău. Era datat: 15.II.1922.

 

Întîmplarea face ca exact în anul în care se evoca personalitatea lui Theodor Kiriacoff-Suruceanu să se găsească, la Bucureşti, un lot important de piese semnate de el, în special acuarele, schiţe de decoruri, costume, peisaje, compoziţii fanteziste, portrete. Printre care s-au identificat şi lucrări de-ale colegilor săi: Victor Ivanoff, Ec. Petrovici, Elena Barlo. Astfel, că personalitatea lui Kiriacoff-Suruceanu apare în toată amploarea sa, impunătoare şi înscrisă în contextul epocii. Urmează o muncă laborioasă pentru a identifica piesele şi montările lirice, pentru care scenograful a făcut decorurile, schiţele de costume, sugestiile de articulare spaţială. Lotul e generos, depăşeşte o sută de piese, iar dintre acestea circa 30-40 sunt excelente. Or, trebuie să recunoaştem că e o adevărată comoară pentru istoria artei româneşti. Punerea lor în circuitul public (prin editare, comercializare, expunere etc.) se pregăteşte cu migală, laborios, pentru a se stabili pe de o parte locul şi contribuţia lui în istoria scenografiei autohtone, iar pe de alta -- în evoluţia graficii de carte şi a gravurii, căci se ştie, lucrul său la volumul de poezie "Covor basarabean", semnat de D.Iov, apărut în vitregul 1943, a avut un larg ecou în lumea literară şi cea plastică. 

schita-de-costum--1923.jpg  

Interesant de subliniat în acest context faptul, că analiza operei lui Kiriacoff-Suruceanu aduce în prim-plan o constatare frapantă: talentul său a răbufnit dintr-o dată, că desenele şi acuarele sale au fost uluitoare şi mature dintru început, că întreaga sa viaţă a lucrat febril şi imaginativ, astfel încît tot ce a lăsat este monolit, unitar, impregnat de fiorul deplinei împliniri. Multe dintre peisajele sale nu sunt simple vedute, ci fizionomii private, unice, ale oraşelor: Paris, Viena, Chişinău, Athena, Sibiu; plaiuri muscelene sau bănăţene etc.

Paris--anii40.jpg

vacanala-gastronomica.jpg

Theodor Kiriacoff-Suruceanu este un artist a cărui operă urmează să se redescopere în plina sa irepetabilitate, unicitate. 

® Lucrările lui Kiriacoff reproduse prima dată:

1. Studiu de tipologie comportamentală şi vestimentară, ac.h., 1923; 2. Paris, ac. h., anii'40; Vacanală gastronomică, ac. h., anii'40.

Toate provin dintr-o colecţie privată, Bucureşti.       

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Oameni și chipuri
commenter cet article

commentaires