Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

4 décembre 2009 5 04 /12 /décembre /2009 09:25

Asta este imaginea vetrei orașului Chișinău, schematic desenată la anul 1800, unde vedem practic neschimbată planimetria de astăzi. Se spune că la acea dată evreii erau cei care trăiau în case de zid, care dețineau dughene și practic întregul comerț al localității. Nu era propriu-spus un oraș, ci o aglomerare de case, bordeie, locașe eclesiastice. La acea dată exista mănăstirea Galata, cel mai probabil un metoc al Galatei ieșene. Vatra orașului se află pe această prețioasă hartă, și ea marchează izvorul de la care se și trage denumirea urbei. În chiar centrul ei, în coasta rîului Bâc, centru marcat printr-o formă rotunjită în partea de jos și decupată în cea superioară cu trei cerculețe în interior - e izvorul matricial, cișmeaua Chișna Nouă. În cazul Chișinăului nu avem de-a face cu prea multe date arheologice, mărturiile despre trecutul mai îndepărtat de secolele XVII-XVIII sunt îmbrăcate preponderent în descrieri literare și frugale mărturii iconografice (și acestea mai degrabă schematice și fanteziste...).

În vara acestui an în zona limitrofă bisericii Mazarachi și a intreprinderii de stat ”Spații verzi” s-au demarat lucrările pentru construirea unui imobil. Escavațiile au scos la iveală  amprentele unui sit arheologic, cu numeroase hrube și pivnițe, clădite din cărămidă, prezumptiv din cel de-al XVIII-lea veac. Arheologul Ion Tentiuc susține că în curtea șantierului a văzut și descoperit numeroase vestigii umane, precum și ”o instalație, probabil, un apeduct din perioada premodernă”, acesta din urmă e și firesc să fi fost acolo, dată fiind sursa de apă aflată chiar în preajmă. Din imaginile furnizate de Jurnal TV se vede clar că e vorba de construcții impunătoare, ample, cu bolți solide. Evident că nu putem admite că erau niște beciuri pentru vinuri, ci subsolurile unor construcții fortificate, mult mai vechi decît momentul desenării hărții de la 1800, căci harta nu ne arată nimic de acest fel. 

Acum problema care se pune este asta: cum un oraș atît de sărac în vestigii arheologice, cum e Chișinăul -- sărac pentru că pur și simplu nu au avut loc niciodată săpături arheologice organizate, profesionale, stratigrafice -- își poate permite în acest moment atât de lejer să ignore și să abandoneze ceea ce a ieșit acum la lumină? Asta este barbarie curată, nesimțire totală!
Indiferent de vechimea și valoarea sitului subteran de pe strada Pușkin din Chișinău, acesta trebuie urgent cercetat, catagrafiat, analizat și catalogat, evaluat istoric și planimetric. Șantierul trebuie oprit de urgență, și lăsați specialiștii să scoată date și probe cât mai relevante despre acest sit. 

Voi încerca să aflu și eu cât mai multe, și voi scrie în continuare despre această minunată și măreață descoperire științifică! 
Pe acest loc s-au descoperit vestigiile arheologice. În planul secund din dreapta -- biserica Mazarachi (1752).
Sursa imaginii aici

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Chișinăul din alte vremuri
commenter cet article

commentaires

Vera P. 05/01/2010 11:53


http://logos.press.md/Weekly/Main.asp?IssueNum=831&IssueDate=18.12.2009&YearNum=47&Theme=6&Topic=26538


Vera P. 28/12/2009 16:01


Date noi si detalii in cazul criminal de distrugere a Chisinaului!

http://www.timpul.md/article/2009/12/28/5619

Poate ca noi comentarii nu ar fi inutile.


Vladimir Bulat 09/12/2009 10:30


Vera P., mulţumesc pentru această preţioasă trimitere, mai ales că citatul este din Al.Weldman, un cărturar şi arheolog din secolul al XIX-lea, care a scris în câteva rânduri despre Basarabia
epocii lui Puşkin, şi despre Valurile lui Traian din Bugeac!

Fireşte că am înţeles "acroşul"...populaţia Chişinăului era preponderent evreiască, până la "măsurile administrative" ale lui Ion Antonescu...mulţimea sinagogilor păstrate în oraş demonstrează
locurile compact populate de aceştia. 

Pasajul din Weldman documentează atmosfera din preajma "subsolurilor" recent decoperite, pe acele străduţe evreii erau majoritari.

Există pagini din Weldman (multe) care merită şi trebuie traduse în româneşte, deşi limba lui este atât de elaborată şi preţioasă, încât la traducere s-ar diminua fervoarea acesteia.
  


Vera P. 08/12/2009 14:49


Vladimir,

uite un fragment f. intersant de istorie chisinaueana, ai sa-ti dai seama despre ce este vorba, desi nu are directa legatura cu postarea:


XLIII   




   "Вот таким-то образом, слово за слово, шаг за шагом, и мы уже тянемся ночью по грязным кишиневским улицам. Не зная никого в городе, самое лучшее велеть везти себя в заездный дом.--
Вези меня в заездный дом! -- вскричал я.-- Нушти! {Не знаю (молд.).} -- отвечал мне суруджи {Кучер (молд.).}.-- В трактир! -- Ла каре фатирь? -- Ну хоть к
Дакару. -- Нушти! -- отвечал мне суруджи. -- Стой! проклятый Нушти! {Здесь; проклятый Незнайка!}


   В некоторых домах еще светилось; я чувствовал, что пахло жидами. -- Фактора! -- Фактора? Фактора? -- раздалось со всех сторон. Во всех домах распахнулись двери, и вдруг какая-то
магическая сила осыпала меня жидами. -- Фактора вам? в трактир вам надобно? -- Да! -- К Исаевне, вате благородие! лучше нет заездного дома во всем Кишиневе. -- К Голде, в. б.! -- кричала другая
толпа. -- Куда ближе, к Голде или к Исаевне, все равно! -- К Исаевне ближе! -- Не верьте им! к Голде ближе! Неправда, неправда! -- раздавалось с левой стороны... -- Ступай налево!.. -- Направо!
-- кричали другие.


   -- Вот Исаевна!


   -- Вот Голда!


   -- Где же? -- Вот направо! -- Не слушайте их, вот палево!


   Наконец с обеих сторон в один голос раздалось: здесь! вот направо! вот налево! -- и я увидел, что левую пристяжную жиды тянули в вороты налево, а правую пристяжную в вороты
направо, из чего я и заключил тотчас, что Исаевна и Голда обитают одна против другой. Но толстая жидовка слева предупредила толстую жидовку справа ласковым приглашением меня в комнату, и я
вступил во владение Исаевны. Вещи внесли. Жиды рассеялись, как туман. На улице опять ничего не стало слышно, кроме еврейского испарения; петухи пропели полночь; дворовая собака в последний раз
хамкнула; я потянулся -- и заснул.


   Так как сновидение есть не что иное, как бессоница воображения, то мне ничего не приснилось, потому что воображение мое успокоилось вместе со мной."
Continuarea aici




Vladimir Bulat 08/12/2009 11:50


)) Trecator, mulţumesc FOARTE mult pentru aceast referinţă!

"В нача­ле XX века группа лицеистов, услышав, что в некоторых лабиринтах, возможно, сохра­нились клады, решила иссле­довать их в районе Армянской церкви, которая была соеди­нена лабиринтами с
ходами под монастырем Св. Ильи." ("La începutul secolului XX un grup de liceeni, aflînd că în anumite labirinturi există ascunse comori, au decis să le exploreze pe
cele aflate în preajma bisericii Armenilor, care se leagă  cu subsolurile de sub mănăstirea Sfîntul Ilie") -- sincer să fiu m'au apucat fiorii de la acest citat! Pentru că ar
putea fi vorba de exact subteranele acum descoperite; cele invocate de geologul V.N.Verina sunt legate de numele lui Manuc Bey...prin diverse indicii şi inscripţii care, evident, nu mai sunt de
găsit. Poate că nu e lipsită de interes propunerea de a căuta piste documentare la Istanbul?