Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog

Recherche

6 septembre 2012 4 06 /09 /septembre /2012 11:46

Mi-am reamintit recent de această artistă, cînd publicaţia Money Magazine [nr. 07/ pînă în 13 august 2012] a   publicat o traducere a unui text apărut în Newsweek, pe urma unei expoziţii a japonezei Yayoi Kusama la Whitney Museum din NY.

Acest fapt mi-a evocat prima mea întîlnire cu Yayoi Kusama prin intermediul revistei art actuel, în primăvara lui 2007, o revistă de informaţii şi stil contemporan. Eseul semnat de Isabelle de Maison Rouge evoca succint dar foarte concentrat destinul tumultuos al unei artiste practic puţin cunoscute Europei, şi care prin cele 3 expoziţii din 2007-2008, desfăşurate la Munchen, Brussel şi Paris o consacra definitiv în acest spaţiu cultural. Expoziţia era intitulată: "Dots Obsession - Dots Transformed into Love".

Yayoi Kusama 2626 A

Se ştie că boala ei mentală a fost pentru prima oară analizată de profesorul Shimo Nishimaru, psihiatru de renume de la Universitatea din Nagano, după ce acesta i-a vizitat o expoziţie în anul 1952. Acesta a vorbit despre "legitimitatea de a se exprima şi libertatea de fi nebun", referindu-se la cea care de la vîrsta de zece ani reclama diverse halucinaţii şi avea grave probleme auditive, iar de la treizeci de ani nu a mai vorbit...decît cu dificultate. Practicarea artei a devenit pentru ea o alternativă în calea insanităţii totale. Punctul - ca semn şi însemn plastic - a devenit pentru ea o forma mentis, întruchiparea dorinţei de a dialoga cu universul înconjurător, cu semenii, cu arta însăşi. În acest context e de amintit corespondenţa pe care Yayoi Kusama a avut-o cu una dintre cele mai stranii şi longevive reprezentante ale artei americane din secolul XX, Georgia O'Keefe, care a şi determinat-o pe Kusama să ajungă la NY în anul 1958.

După 1967 Kusama revine la Tokyo, după ce a fost în centrul frămîntărilor artistice din metropola americană, unde a avut un şir de performances * publice pe străzile din NY. Uneori, a militat ardent pentru un feminism dezlănţuit, iar erotismul devenise o formă de protest. Problematica "om-femeie" se situează în centrul preocupărilor sale plastice şi filosofice, dar şi a celor literare. A publicat circa 20 de romane şi plachete de poezie.

Personal pe mine mă intersează relaţia ei cu lumea prin intemediul punctului, bulina. Filmul lui Yalkut arată nişte acţiuni de o poezie absolut copleşitoare, cînd Kusama îmbrăcată în veşminte tradiţionale japoneze încearcă să concureze forma nuferilor, a algelor, agilitatea broaştelor pictînd puncte roşii pe oglinda apei; apoi, ea însăşi înveşmîntată în straie cu buline acoperă un copac cu buline, rondouri albe, după care aşează peste o pisică frunze cu distanţe între ele, puncte albe, apoi peste un nud uman, întins pe jos, respectînd aceeaşi logică a "reţelei", a distanţelor egale care construiesc şi ordonează ritmul (sau halucinaţia repetitivă). Reţeaua poate fi nesfîrşită, şi abruptă totodată. Ceea ce făcea atunci Kusama era profund spiritual, autentic, domestic, necomercial, dezinteresat adică. Estetică pură, gestică pauşală. Exotism psihic. Practic, scena artei pop şi a abstracţiei minimaliste americane nu se poate concepe fără contribuţiile acestei artiste. În acei ani nu exista deloc un comerţ cu o astfel de artă, cum nici cubismul nu era practic nimic la 1907, cînd doar Gertrude Stein "dădăcea" tagma cubiştilor **.

Ceea ce se întămplă acum cu opera acestei artiste, ajunsă la vîrsta de 83 de ani - mă nelinişteşte, şi mă convinge încă o dată că nu se poate şi artă şi comerţ în acelaşi timp. Consumerismul trebuie ţinut departe de artă, de impulsul viui şi autentic al celui care - desigur - trebuie să şi mînînce ca să creeze... 

---------------------------------

* Jud Yalkut a cumulat o serie din performances al căror autor e Kusama într-un film: Kusama's Self-Obliteration (1967). Cîteva fragmente din acest document sunt disponibile în internet; partea a II aici, iar cea de-a III-a aici.

** Vezi pe larg, Gertrude Stein, Autobiografia lui Alice B.Tolkas, ed. Humanitas, 2011.

Imagine: Yayoi Kusama, Pumpkin, 1994, 2007 ©  art actuel. 

Partager cet article

Repost 0
Published by Vladimir Bulat - dans Oameni și chipuri
commenter cet article

commentaires

vladimir b. 11/09/2012 11:52


@Cora,


merci de vizită, precum şi pentru aprecieri! Chiar am nevoie de o continuă susţinere=)


În privinţa lui Damien Hirst şi consumerism s-a scris enorm, ce relevanţă ar mai avea opinia mea asupra acestei alăturări? Pot spune însă următoarele: DH este un artist al vremurilor noastre, iar
consumerismul i s-a potrivit mănuşă. Desigur, istoria artei îl va consemna, la capitolul "artă oficială", ca şi pe Yayoi Kusama!

cora_ 10/09/2012 02:05


V-am descoperit blogul prin intermediul celui al Duniei si ce vad e extrem de interesant.


A propos de buline, tare mi-ar placea sa va stiu parerea(sa sper la un post e prea mult) despre opera lui Damien Hirst si consumerism... :)


Multumesc.