Aflat la Moscova, inainte de premiera filmului
The Wrestler, Mickey Rourke a acordat
un mic interviu criticului de film,
Andrei Plahov, selectionerul Festivalului de film de la Moscova.
-- In zorii carierei d-stra ati jucat intr-un film de Francis Coppola,
Rumble Fish. Recent, ati facut unul din cele mai bune roluri, in The Restler, filmul regizorului
Darren Aronofsky. Ati putea compara acesti doi regizori?
-- Darren imediat mi-a amintit de Francis - atat ca artist cat si ca om: inteligent, curajos, oricand gata sa riste. Sunt absolut sigur ca daca nu ar fi fost Darren, nu as fi avut acelasi rezultat in acest film, cu un alt regizor. Am avut noroc ca The Restler l-a turnat Aronofsky.
-- Cum credeti, Aronofsky va repeta destinul lui Coppola, adica sa fie regizorul unor filme mari?
-- Va reusi, atunci cand va fi gata pentru asta. Tinta lui nu este sa aiba un succes comercial, ci sa obtina respectul in breasla.
-- Ati mai lucrat si cu alti regizori celebri, de pilda cu
Barbet Scroeder. Erau printre ei din aceia care ar corespunde idealului d-stra despre aceasta profesiune?
-- Nu il plac pe Barbet Scroeder: e peste masura de ingamfat, desi pozeaza in democrat. Probabil ca tot la persoana lui Aronofsky m-as opri daca as alege idealul meu de regizor. Desi am lucrat si cu Tony Scott, cu Rodriguez si cu alti flacai interesanti, am niste planuri cu Guy Ritchie. Si cu un gruzin, regizorul filmului
13.
-- Gela Babluani?
-- Tocmai am terminat lucrul asupra
remake-ului american al acestui film, alaturi de mine joaca Ben Gazzara. Gela este un excelent regizor, am facut cunostinta cu tatal sau, si el regizor. Pregatesc o calatorie in Gruzia, la invitatia acestora.
-- Ce este comun si ce difera in sport si in film?
-- Comune sunt: disciplina, concentrarea, conjunctura, lupta epuizanta. Poti fi un bun luptator si un bun artist, dar sa nu-ti proiectezi toate emotiile si puterile, si sa nu ajungi niciodata pana la capat.
-- Si deosebirile?
-- In munca de actor este foarte mult gri. Sportul insa e mai expresiv, este ca filmul alb-negru.
-- Care e secretul longevitatii in cariera de actor?
-- Eu nu am fost longeviv, pentru 14 ani disparusem din profesiunea asta. Filmul nu e numai arta, dar si afacere si politica; fara imbinarea acestor trei elemente nu reusesti. Mi-a trebuit mult timp sa inteleg asta.
-- Ati declarat ca Oscarul e mai putin important decat cateii d-stra, si decat toate celelalte. De ce? V-au dezamagit oamenii?
-- In singuratatea mea din acei 14 ani, anume cainii m-au ajutat sa supravietuiesc. Aceasta e o iubire neconditionata: depind de ei, in aceeasi masura in care si ei depind de mine. In afara de fratele meu si de bunica, nu am avut nicio relatie trainica cu nimeni.
-- Cum ati explica faptul ca ati fost indragit intai in Franta?
-- Pentru ca francezii pretuiesc experimentalismul. Incercarea de a sonda noul. In SUA
Rumble Fish nu a avut deloc succes, in timp ce in Franta - a fost urias.
-- Ce filme va plac, asa pentru suflet?
-- Ingurgitez orice, nu am preferinte. Dau drumul la TV si urmaresc ce se nimeste: de la
National Geographic pana la cele mai nasoale filme de actiune, de la fresce istorice pana la porno rusesc.
-- In cinematograful contemporan exista vreun actor tanar, pe care l-ati putea numi viitorul Mickey Rourke?
-- Leonardo di Caprio - e un bun actor, sau Mark Ruffalo, sau Sam Riley. Dar fiecare dintre acestia e altfel. Un nou Mickey Rourke nu va mai fi.