Par Vladimir Bulat
Am fost aseară să văd Catapeteasma din Bohari, expusă la Muzeul Ţăranului Român, după restaurarea acesteia. Sătenii din Bohari au dorit o catapeteasmă nouă, iar pe cea veche, de pe vremea construirii bisericii, în veacul al XVII-lea, au cedat-o MŢR. Recomand tuturor celor care sunt interesaţi de cultura medievală târzie să vadă acest iconostas, să observe şi să analizeze stiluri iconografice diferite, tipologii şi soluţii plastice distincte, proiectate în ţesătura aceluiaşi monument. Icoanele şi structurile portante sunt diferite, registrele proorocilor, apostolilor şi prăznicarele sunt câte 16, în loc de 12, iar moleniile (crucifixul care încununează catapeteasma) sunt incomplete...Sunt icoane cu inscripţii în slavonă, cred că sunt cele "matriciale", iar altele - majoritatea, par de secol XIX. Felul în care sunt dispuse cele din registrul apostolilor este foarte straniu, ori cei din muzeu le-au pus aleatoriu, ori, ele exact aşa erau distribuite în vechiul lăcaş. Este un document de nepreţuit pentru înţelegerea culturii vizuale, via celei ecleziastice, din Evul de Mijloc din Ţara Românească. Căci face dovada gustului popular al epocii, şi despre fluctuaţiile acestuia de-a lungul secolelor.
Eclipse Next 2019 - Hébergé par Overblog