Cvartetul ortodox
România şi Bulgaria s-a alăturat Greciei şi Ciprului în componenţa UE.
În România intrarea în UE a coincis cu aprobarea Legii despre organizaţiile religioase. Legea aceasta, care prevede noi regulamente pentru înregistrarea organizaţiile confesionale, a fost aprobată în data de 13 decembrie. Preşedintele Traian Băsescu a ratificat-o în 27 decembrie, cu 4 zile înaintea aderării la UE. Graba asta nu poate fi explicitată altfel decât prin necesitatea de a avea o legislaţie confesională modernă. Până la finele anului trecut, în România a funcţionat oficial Decretul Nr. 177, emis de autorităţile comuniste în anul 1948. Chiar dacă anumite dispoziţii ale acestuia au fost anulate odată cu proclamarea Constituţiei, care garantează libertatea confesională, Decretul asigura controlul statului asupra sferei religioase.
Dar şi noua lege, venită în schimbul decretului anului 1948, este considerată de jurişti drept „cel mai dur cadru legal din Europa”. Ea conferă BOR un statut privelegiat şi permite articularea unui ierarhii a organizaţiilor religioase. O lege similară a fost promulgată în Serbia în luna mai a anului trecut. Ca şi în Serbia, în România minorităţile religioase şi-au simţit drepturile strâmtorate şi lezate. Printre aceştia, greco-catolicii care, conform statisticilor, numără în România cca. 790.000 de persoane, dar şi adventiştii, baptiştii, iehoviştii, bahai ş.a.
În comparaţie cu România, Bulgaria a conferit un statut special ortodoxiei încă din anul 1991 prin introducerea în articolul 13 al Constituţiei a punctului 3, care proclamă: „Religia tradiţională în Republica Bulgaria este religia ortodoxă răsăriteană”. Pentru dreptul de a se folosi de acest privilegiu constituţional multă vreme s-au înfruntat două ierarhii bisericeşti – Biserica Ortodoxă Bulgară, în frunte cu Patriarhul Maxim (Minkov), şi Biserica „alternativă” creată în anul 1996, la Nevrokop, avându-l ca Întâistătător pe Patriarhul Pimen (Enev).
Chiar dacă Pimen a renunţat la pretenţiile sale de patriarh încă din 1998, „schisma nevrokopiană” a reizbucnit între 2000-2002. Iar în 2003 a fost adoptată o lege despre libertatea confesională, care a stipulat că „Biserica Ortodoxă Bulgară” se poate numi doar cea condusă de Patriarhul Maxim. La vremea respectivă statul a intervenit direct în chestiunile bisericii, forţând pe simpatizanţii bisericii „alternative” să se supună noii legislaţii. Acest amestec a trezit reacţia juriştilor şi a opiniei publice.
Formele relaţiilor stat-biserică în România şi Bulgaria diferă de cele deja constituite în Grecia şi Cipru. Grecia, de pildă, îşi poate permite să răsplătească efortul slujitorilor Bisericii Ortodoxe Elene din contul bugetului de stat (BOE este proclamată biserică de stat). Dar şi aici îşi spune cuvântul procesul de secularizare, care se manifestă prin egalizarea drepturilor religiei tradiţionale (ortodoxiei) cu celelalte confesiuni.
Printre altele, în parlamentul elen, s-a discutat de curând problema asigurării unui salariu pentru imami, şi e în plină desfăşurare o campanie publică pentru construirea la Athena a unei moschei metropolitane. Comunitatea evreiască îşi manifestă dorinţa de a se remunera din bugetul de stat şi rabinii greci. BOE îşi poate pierde în scurt timp privelegiile sale exclusive, dar, indubitabil, va păstra în societatea greacă autoritatea Bisericii dominante. Căpetenia ei, Arhiepiscopul Hristodul (Paraskevaidis), subliniază cu orice ocazie acest rol.
Situaţia Ciprului are un caracter cu totul distinct. Această ţară a furnizat istoriei noi a Europei un exemplu singular de unificare a puterii religioase cu cea laică, în persoana Arhiepiscopului Makarie al III-lea (Muskos), cel care a fost şi primul preşedinte al Republicii Cipru în perioada 1960-1977. Situaţia politic-religioasă din această insulă este tensionată de scindarea Ciprului pe criterii etno-religioase.
Noul Arhiepiscop, Hrisostom al II-lea (Dimitriu), uns la finele anului trecut, activează într-un mod energic. În ianuarie, acesta a declarat că este gata să se întâlnească la masa tratativelor cu liderii musulmani ai Ciprului de Nord (la care, Muftiul Ciprului de Nord, Ahmet Enluer, a răspuns cu un refuz). Hrisostom al II-lea a realizat o serie de reforme în Biserica Cipriotă. La sfârşitul lunii noiembrie, la iniţiativa lui, a fost înhumată inima Arhiepiscopului Makarie al III-lea, păstrată în taină în formă îmbălsămată la sediul arhiepiscopiei din Nikosia. Însă, propunerea lui Hrisostom al II-lea de a întări rolul Bisericii în sistemul de învăţământ, s-a lovit de opoziţia preşedintelui Tassos Papadopoulos, care a respins-o.
Într-un anume sens, se poate vorbi despre apariţia în interiorul Uniunii Europene a unui „bloc ortodox”. Accederea în UE a Ciprului, Bulgariei şi României pune sub semnul întrebării teoria „ciocnirii civilizaţiilor”(Clash of Civilizations). Evenimentele în cauză „nu se înscriu” nicidecum în logica autorului acesteia, profesorul Samuel P.Huntington, cel care a numit la începutul anilor’1990 Grecia pravoslavnică drept o „anomalie” în Europa catolic-protestantă.
De bună seamă, în pofida acestei afirmaţii, UE demonstrează din nou capacitatea sa de a adopta tradiţii culturale distincte. Potrivit aceluiaşi Huntington, cultura este religie şi limbă. Drept urmare, prin intrarea Bulgariei în UE în actele oficiale ale acestei organizaţii şi-a făcut apariţia scrierea chirilică. Fracţiunea creştin-democrată a Parlamentului European îşi înmulţeşte rândurile din contul numărului de deputaţi ai ţărilor-novice, care sistematic amintesc de rădăcinile creştine ale civilizaţiei europene. Dar deveneau, oare, acestea toate cu putinţă fără acelaşi secularism european, pe care astăzi reprezentanţii organizaţiilor religioase îl contestă atât de necruţător?
Autor: Pavel Krug
SURSA: http://religion.ng.ru/politic
Nota bene: Traducerea îmi aparţine.