Par Vladimir Bulat
De multă vreme cunosc faptul că strategiile publicităţii contemporane lucrează intens la infantilizarea şi înrobirea consumatorului! Scopul - transformarea acestuia din urmă într-un vehicul permanent de consum, de necesităţi mercantile, superficiale, repede îngurgitabile şi decartabile...
Telefonia mobilă - care vinde vînt!, în esenţă - întrece orice imaginaţie în materie de ridiculizare, relativizare şi speculare a simbolurilor şi reperelor culturale. Unele dintre acestea devin fantoşe ale culturii de masă, altele sunt împinse să capete o astfel de funcţie. Un exemplu în acest sens este utilizarea chipului lui Ion Creangă într-o campanie publicitară din R.Moldova, care promovează şi încurajează trăncăneala nelimitată! Mai multe cuvinte, mai multe minute consumate = mai multe parale încasate de compania de telefonie.
Iată, Ion Creangă "vorbeşte" despre culesul cireşelor la moldoveni (a nu se confunda, adicătelea, cu cel al căpşunelor prin ţara lui Servantes!), pentru a nu se crede cumva că această biată naţie îşi părăseşte baştina, pentru a lucra pe alte meleaguri, în folosul altora...exact în vremea roadei!
O altă "icoană" folosită de această companie de telefonie este Marilyn Monroe, care vorbeşte despre "ai noştri", şi aici lucrurile se dezvăluie, cine sunt aceştia. Sunt cei "care cuceresc lumea cu oferte generoase". Despre asta este vorba, despre ce se poate vinde. Dar ca să se poată vinde mai bine, e nevoie de mari repere. Această lecţie societatea de consum a însuşit-o se pare, de-o manieră excelentă.
Foto: © vladimir bulat, august, 2013
Eclipse Next 2019 - Hébergé par Overblog