Par Vladimir Bulat
Da, da, cel pe care-l ascultam năuc şi descumpănit pe nişte înregistrări îndoielnice, cumpărate la Universitate şi de lîngă Biserica Creţulescu (în vremea studenţiei mele toată lumea tînără astfel făcea rost de muzică de calitate) -- în aceste două locuri se găseau casete multiplicate de pe vinyluri celebre de la case de impimări, nu mai puţin celebrisime -- a fost aseară prezent la Sala Palatului din Bucureşti. Jean-Luc Ponty a venit cu acoliţii săi, nişte muzicieni tineri absolut electrizanţi: William Lecomte (pian şi clape), Guy Nsangué Akwa (bass electric), şi Pierre François Dufour (tobe). 
"Sincreticul" Ponty a cîntat la două viori, una brună şi alta albastră, dînd măsura şi înălţimea deplină a unei cariere muzicale dedicată permanentelor experimentări ale sunetului, sensurilor, timbrului sonor, interacţiunii dintre swing, rock şi fusion. În timpul concertului meditam la acel ton inconfundabil, care face "marca Ponty"! Mi-am dat seama că e vorba de un sunet special, de simbioze, de gama pentatonică (gama muzicală cu 5 trepte pe octavă) pe care o foloseşte, tremolo-ul tensionat, sonoritatea obţinută prin recursul la aceste modalităţi este foarte specială, dinamică, adeseori meditativă. Piese complexe precum: Point Of No Return, Without Regrets, Celtic Steps, Mirage -- asta din urmă o compoziţie celebră, din anii'80 -- au făcut deliciul serii. Muzicieni minunaţi, compoziţii indimenticabile, cu un pionier al jazzului de avangardă la cîrmă, au oferit o seară pe care o voi ţine minte multă vreme! Iar solo-ul său (era, probabil, Rite Of Strings, mi-am dat seama reauzindu-o pe internet!) a fost "cireşica de pe tort", o compoziţie cu o valenţă timbrală ireală!
Recomand pentru o sumară informare şi analiză a creaţiei muzicale a lui Jean-Luc Ponty, cartea lui Johnny Bota, Vioara în jazzul modern, ed. Brumar, Timişoara, 2008, în special capitolul 4, unde autorul îl numeşte pe muzician -- instauratorul viorii în jazzul modern (p. 143-157).
foto: ©kochrecords
Eclipse Next 2019 - Hébergé par Overblog