Par Vladimir Bulat
Participarea Rep.Moldova la Bienala de la Venezia a devenit din nou motiv de inflamare pentru o parte a comunității artistice. Este o recidivare a cazului din 2007, cînd o artistă anonimă a reprezentat RM la acest for al artei contemporane. Se pare că și în acest an jocurile sunt făcute, mai exact - ”aranjate”. Dacă la acea primă tentativă era vorba de o pictoriță sub-mediocră, căreia un admirator vrednic și cu dare de mînă a vrut să-i salte gloria de moment...acum este vorba de interese politic-financiare, de promovare a unor tinere vlăstare pe ”altarul artei”. Dar unde este arta în aceste hățișuri de nepotisme, clientelisme, pretenții & orgolii?
Cred cu tărie că anemica prezență a artei contemporane din RM nu este capabilă să furnizeze idei & concepte pentru un ”huge project”, cum este Bienala de la Venezia! Și aici nu e vorba despre artiști individuali, de interesantele ”zvîcniri” care apar ici-colo, din cînd în cînd, nu vorbesc de onestitatea și profesionalismul celor care sunt prezenți (cam rar, e drept) în proiecte importante de artă contemporană. Aduc în discuție inconsistența și starea embrionară a sistemului artei contemporane din RM. Cînd spun sistem, mă refer la ONG-uri, galerii, curatori, publicații, platforme de discuții, experți, finanțatori, trusturi media, colecționari, fonduri de investiții etc. Arta contemporană nu poate să existe în afara acestei interdependențe.
Ce avem în RM din cele enumerate mai sus? Nu intenționez să fac statistici, enumerări, definiții. Mă rezum la a spune că nu e nimic de așteptat de la instituții precum Ministerul Culturii sau Muzeul Național de artă, de la Departamentul de Tineret sau Fondul Culturii. Astea sunt (eventual) structuri de reprezentare, nu de organizare sau de ”generare” de idei. Păi, dacă sistemul nu există, cum ne putem închipui că așa, peste noapte, un Ministrer ca vai de el, cum e cel al Culturii din RM, se va trezi să facă un concurs de proiecte pentru selectarea unuia, care să reprezinte RM la cel mai important for al artei actuale?!? Este astuțios să se creadă asta, și mai ales - contraproductiv și lipsit de coloană și probitate profesională. Am mai spus-o, și mă repet: cultivarea acestei idei trebuie să se facă între Bienale; comunitatea nu trebuie doar să pulverizeze în ajunul Bienalelor emoții & nemulțumiri, ironii & idiosincrazii, ci să lucreze cu potențialul și materialul existent, atît cît este, să furnizeze celor din forurile de decizii idei & propuneri de proiecte concrete, realizabile. Altfel, riscăm să ne punem această chestiune doar cîteva zile o dată la doi ani, și să nu rămînem decît cu resentimente pe termen mediu sau lung, și mai rău - cu o neînțelegere definitivă...a adevăratei dimensiuni a problemei.
Arta contemporană are ideologiile ei, politica ei, o estetică proprie, bine definită deja, și astea ar trebui să fie niște priorități pentru discuții / conferințe / dezbateri...Deocamdată acestea au, în cazul nostru concret, dimensiunea unei șuete de budoir. Vrem să discutăm despre artă, mai ales în lipsa vădită a acesteia?
P.S. Aici se poate vedea un ciclu de fotografii care demonstrează condiția artistului autentic din RM. Atelierul & depozitul de lucrări ale lui Mark Verlan (Marioca Fiul Ploii). Acest artist nu încetează să mă suprindă. Cred că prin 2002 a fost descoperit de curatorul providențial Harald Szeemann, dar moartea acestuia, în 2005, a retezat practic cariera internațională a lui Verlan...
Eclipse Next 2019 - Hébergé par Overblog