Overblog Tous les blogs Top blogs Mode, Art & Design Tous les blogs Mode, Art & Design
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
MENU

Publicité

Un manuscris de psaltică, la mănăstirea Frumoasa

Sîmbăta trecută -- însoţind la Chişinău grupul psaltic Stavropoleos - am vizitat din nou mănăstirea Frumoasa, una cele patru aşezăminte monahale care formează surprinzătoarea "salbă de mănăstiri călărăşene". Au trecut mai bine de cinci ani de la ultimul pelerinaj acolo, şi am găsit lucruri primenite, mai aşezate, maturizate.

 

Maica egumenă Benedicta ne-a arătat muzeul (după ce ne-am închinat în biserica mare), unde am descoperit cu mare bucurie şi suprindere un manuscris cu notaţii psaltice, pe cîteva pagini. Pînă să intreprind cercetări cu privire la provenienţa, forma şi structura acestui monument, al cărei autor este ascultătoarea Anica Petreanu Bortă *, datat 1929, pot afirma că muzica psalică era prezentă în spaţiul basarabean, în mediile monahale, şi se transmitea prin copierea partiturilor. În acest caz concret, consider că e vorba despre o altă mînă decît a celei care a transcris în chirilică rugăciunile Postului Mare (?).

DSCN9143.JPG Asta este pagina în care copista realizează un elegant desen în cerneală roşie, şi se semnează. Mai spre finalul acestui manuscris am dat peste notaţia psaltică, iar cîteva pagini sunt chiar fără text sub ele. Pe paginile alăturate -- explicaţii tipiconale, făcute discret cu creionul simplu.

DSCN9151.JPG

                                              Răspunsuri. Glasul al VIII-lea. La Sfînta şi Dumnezeiasca Liturghie.

DSCN9152.JPG

DSCN9154.JPG

DSCN9155.JPG

 

* În minunat documentata carte a lui Vladimir Beşleagă, Cruci răsturnate de regim. Mănăstirea Răciula. 1959, ed. Prut Internaţional, 2006, se conţine lista completă a vieţuitoarelor mănăstirii Răciula, actualizată în 1 ianuarie 1959 (transcrisă după o fotocopie aflată la mănăstire). Din acest document rezultă că mănăstirea avea în acel moment 225 de suflete. La poz. 17 am identificat-o pe Bortă Anna Petrovna (nume redactat după tipic sovietic), unde se conţin următoarele date: născută în 25.11.1910, s.Costeşti, r-nul Cotovsk, într-o familie de ţărani moldoveni, avea 2 clase, a intrat în mănăstire în 1914, şi tunsă în monahism de-abia în anul 1955, cu numele de Agapia. Figurează cu funcţia de regentă [completare: 17.12.2011].   

 

FOTO: © vladimir bulat, dec., 2011

Publicité
Retour à l'accueil
Partager cet article
Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article
T
<br /> Am citit completarea facuta de tine, Vladimir. Si m-am intristat foarte. De ce? Pentru ca am aflat cit de primitivi suntem noi, cei de azi. Daca fata asta, Ana Borta cu ale sale 2 clase scria<br /> atit de minunat, noi cei cu facultati, aproape ca nu suntem capabili sa scriem lizibil...Am cazut in barbarie. Scriem totul doar pe tastatura de calculator. Poate ca in asta s-a tintit: sa i se<br /> ia ce avea mai personal omul, scrisul sau?<br /> <br /> <br /> Mare intristare!<br />
Répondre
V
<br /> Domnule Vladimir,<br /> <br /> <br /> va multumesc pentru acest captivant excurs. Un desen care a nascut o poveste. Si o discutie lipsita de platitudini.<br />
Répondre
V
<br /> @Trecatorule,<br /> <br /> <br /> daca ar fi asa cum spui, adica:<br /> <br /> <br /> "Mana fuge, mintea se gandeste aiurea", calitatea de monahie unde mai incape? Eu as fi mai motivat să spun că cea care a făcut "incinta" a copiat-o de undeva, şi i-a plăcut! E mai plauzibil<br /> aşa...Dar şi-a arătat măiestria, şi caligrafia minunată. Calităţile trebuie puse în valoare, nu îngropate. Mai pot spune că acea ascultătoare nu a venit la mănăstire doar să are, să<br /> prăşească, să muncească fizic, ci şi să gîndească. E adevărat că la Frumoasa era în acea vreme mănăstire de călugări. Se prea poate, în concluzie, să fi fost vorba de o soră de la vreo mănăstire<br /> din preajmă, poate Răciula, care e la cîţiva kilometri*?<br />
Répondre
T
<br /> Ooho, ce le-ai amestecat pe toate, Vladimir!<br /> <br /> <br /> Cred personal ca e un desen fantezist, care i-a iesit din condei, si se intampla oricui si o ia "razna", si fantezia galopeaza. Mana fuge, mintea se gandeste aiurea, atunci ies astfel de desene<br /> "misterioase". Le putem numi asa?<br />
Répondre
V
<br /> @Vera P.,<br /> <br /> <br /> m-am uitat cu luare aminte pe acel desen - mai degrabă o schemă!<br /> <br /> <br /> Interpretările pot fi numeroase. Una ar putea fi cu referire la alegoria Maicii Domnului "Grădină zăvorîtă", între zidurile căreia viitoarea monahie dorea să se pună la<br /> adăpost. La fel de bine, poate fi vorba despre mormîntul acesteia, prin moartea ei pentru lume. Iar de aici şi pînă la a spune că acel "ţarc" este doar o colivă, încununată de o cruce - nu e<br /> decît un pas mic. Mai cercetez...<br />
Répondre