Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Recherche

8 février 2010 1 08 /02 /février /2010 16:00

Scrisoare deschisă Primarului General al Municipiului Chişinău,

 

Domnului Dorin Chirtoacă

  

Stimate domnule Primar,

 

Alegerea Dumneavoastră la cîrma primăriei oraşului Chişinău a redat speranţa majorităţii locuitorilor lui, în opera de transformare a acestuia într-un oraş frumos, modern, sigur şi încărcat de memorie culturală. Cunosc puţin din chestiunile de administraţie, şi intuiesc cît de greu vă vine să schimbaţi şi să îmbunătăţiţi cele găsite şi preluate în treburile Primăriei, şi mai ales, a mentalităţilor reziduale, conservatoare. Dar nu despre chestiuni de gestiune a Primăriei doresc să vă vorbesc.

 

Intenţia acestei scrisori este să vă atrag atenţia asupra sărăcirii treptate a urbei noastre, sărăcire provocată de dispariţia sistematică a unor monumente-cheie din spaţiul public al Chişinăului. Aşa se face că victima directă a acestor rapturi este oraşul nostru, şi apoi e sculptorul Lazăr Dubinovschi (1910-1982). În calitatea mea de istoric de artă, şi autor al monografiei dedicate acestui important sculptor (editura ARC, 2005), care s-a şcolit în instituţii europene de artă, la Bucureşti şi Paris, evident, încă în epoca interbelică – mă simt îndrituit să vă pun în gardă cu următoarea situaţie:

 

Începînd cu anul 1991 (pe la finele anilor ’80 a fost demantelat şi altorelieful Iscusinţa Moldovei, de pe frontonul Teatrului Naţional din Chişinău) au fost distruse sau strămutate următoarele monumente legate de numele lui Lazăr Dubinovschi:

 

       -      Monumentul lui Marx şi Engels (1975-1976), amplasat în faţa Parlamentului Republicii Moldova, distrus complet în timpul unei demonstraţii populare, în luna august a anului 1991.

 

-          Bustul scriitorului Maxim Gorky (1972), amplasat pînă la demontare în scuarul dintre Teatrul Naţional şi Sala cu Orgă;

 

-          Monumentul funerar al soţiei sculptorului (1976), dispărut din Cimitirul Ortodox Central al Chişinăului;

 

-          Monumentul funerar al sculptorului Lazăr Dubinovschi, realizat de discipolul său Valeriu Rotaru, în anul 1983 – dispărut din Cimitirul Ortodox Central al Chişinăului;

 

Acum s-a lansat în presă ştirea precum că „procesul de decomunizare” nu poate fi eficient dacă nu se demontează încă un şir de monumente de for public, realizate în epoca comunistă, şi fără demontarea cărora societatea moldovenească nu poate prospera.

 

Consilierul municipal, domnul Oleg Cernei, susţine în mass-media că Monumentul Eroilor Comsomolişti (ridicat în 1959), o altă realizare plastică importantă a sculptorului Lazăr Dubinovschi, deşi este monument inclus în Registrul monumentelor de importanţă naţională, nu „se încadrează nicidecum” cu noua denumire a Bulevardului, rebotezat a doua oară în ultimele două decenii, acum cu numele regretatului poet Grigore Vieru. „Fiindcă pe acest Bulevard va fi construit monumentul lui Grigore Vieru, numai că el nu va fi în acel loc, în care e cel al comsomoliştilor”, adaogă Oleg Cernei. Aceste afirmaţii sunt pe cît de ilegale, pe atît de neîntemeiate, aleatorii, neprincipiale. Dacă un monument este înscris în Registrul monumentelor de importanţă naţională el nu poate fi declasat decît printr-o argumentaţie detaliată, precisă, nepărtinitoare şi convingătoare, făcută de experţi şi specialişti. Nu e cazul aici. Prin strămutarea Monumentului Eroilor Comsomolişti, acestuia i se va diminua complet importanţa iniţială, dar şi vizibilitatea, or asta va însemna, implicit, o ştergere completă a memoriei tineretului din această ţară, care erau cu toţii comsomolişti, căci aşa erau timpurile, iar dacă denumirea aceasta nu mai are acum niciun suport juridic, nici istoric, menirea acestei pături sociale în istorie trebuie păstrată şi cinstită după cuviinţă. E de datoria noastră să păstrăm Monumentul Eroilor Comsomolişti, aşa cum l-am moştenit, în acelaşi plasament.

 

Ţine de istoria noastră recentă pe de o parte, să conservăm aceste relicve artistice, iar pe de alta – vom păstra fără blocaje ideologizante memoria unuia din cei mai mari şi prolifici sculptori pe care i-a dat pămîntul Basarabiei, discipol al marilor înaintaşi ai sculpturii moderniste europene, Bourdelle, Paciurea şi Oscar Han.

 

            Stimate domnule Primar, procedaţi cu înţelepciune şi discernămînt, faceţi ca oraşul nostru să nu perpetuieze doar prin decizii conjuncturale, ideologice, şi din instincte politice. Nu hiatusurile şi destrămările definesc marile capitale, ci tocmai continuitatea, consecvenţa şi buna-măsură în toate.  

 

Cu respect şi consideraţie,

 

Vladimir Bulat,

 

5 februarie, 2010 

 

  

Partager cet article
Repost0

commentaires

C
<br /> Un articol la tema monumentelor din Chisinau, a aparut azi sub semnatura mea in publicatia municipala de la Chisinau, CAPITALA:<br /> <br /> http://www.capitala.md/index.php?option=com_content&view=article&id=1521%3Aindrtul-unei-fabule-intotdeauna-st-adevrul&catid=2%3Asocial&Itemid=4&lang=ro<br /> <br /> <br />
Répondre
V
<br /> Da, de ceva timp meditez şi eu la un răspuns pentru Dionis, şi trebuie să spun că nu-mi este lesne.<br /> <br /> Un muzeu al comunismului nu e totuna cu a pune la grămadă o serie de monumente şi busuturi adunate de prin Chişinău...e mult mai mult! Apoi, cine îl face şi pe ce principii, şi mai ales -- cu ce<br /> scop. În momentul acesta al "decomunizării" trîmbiţate cu surle şi chimvale în Basarabia, cui îi foloseşte grija aceasta pentru nişte artefacte şi simboluri, care peste noapte s-a decis că trebuie<br /> strămutate sau chiar distruse? Eu nu cred în sinceritatea şi realismul mai ales al acestei intreprinderi. Un astfel de proiect este retorică stearpă, o aflare în treabă...<br /> Da, de acord cu cele două dimensiuni ale valorii unei opere, dar este un truism. Căci valoare în afara aprecierii publice şi experte -- nu există. Valoarea nu e decît o "construcţie"<br /> extrinsecă operei, artistului îi aparţine execuţia, manualitatea, forma, expresia, "şarpanta" emoţională, restul -- este proiecţia publicului! În cazul dat, da, fireşte, orăşenii să hotărască,<br /> dacă au sau nu nevoie de aceast monument, al Eroilor Comsomolului, dar cine îi întreabă pe ei? În Elveţia s-ar fi făcut Referendum municipal, aici -- hotărăşte un consilier agramat şi<br /> ignorant! <br /> <br /> <br />
Répondre
T
<br /> Pentru Dionis: Eu sunt Chisinauean si consider, in subiectivitatea mea, ca monumentele faurite lui Dubinovschi sunt cele mai frumoase din orasul meu natal! Fara ele Chisinaul n-ar mai fi Chisinau!<br /> In ce priveste un muzeu al monumentelor comuniste... E o idee buna, dar irealizabila, tocmai pentru ca f. multe lucrari au fost distruse-furate... Nu doar dintre cele semnate de L.D. Un astfel de<br /> muzeu ar fi incomplet. Inaintea infiintari acestuia, procuratura ar trebui sa dea de urma hotilor de monumente! -<br /> <br /> Mai jos veriga catre un nou articol la tema respectiva publicat in ZdG><br /> <br /> http://www.zdg.md/social/comsomolistii-lui-dubinovschi-la-venetia<br /> <br /> <br />
Répondre
D
<br /> Valoarea lui Sisif.<br /> Valoarea lui Dubinovski ar putea fi conservata si altfel, de ex., prin amplasarea sculpturilor sale la Muzeul comunismului, pe care sper sa-l avem si noi cat mai curand, de vreme ce am renuntat la<br /> si am condamnat (in suflet) aceasta odioasa dogma si acest groaznic experiment social. In ceea ce priveste monumentele, oricare ar fi ele, ar trebui ocrotite, conservate in muzee sau distruse in<br /> functie de valoarea lor. Daca monumentul lui Kotovski n-are (si nici n-a avut vreodata) valoare artistica pentru noi, la ce bun sa-l pastram. Sa nu uitam, dle Bulat, ca orice opera de arta are doua<br /> valori: cea creata de autor (imanenta) si cea adaugata de receptor. Receptorii sunt chisinauenii, si daca ei nu mai acorda valoare proprie celor trei monumente (din fata ASM, de pe bdul Renasterii<br /> si al lui Kotovski), n-are rost sa le mentinem in spatiul nostru estetic.<br /> <br /> <br />
Répondre
V
<br /> Costache, dragul meu! Daca am intrat in jocul asta, va trebui sa jos. Iti multumeesc ca ai acordat timp acestei chestiuni spinoase si rahatoase, dar ce sa fac? E artistul in are a crezut si mai<br /> cred inca, chiar daca era evreu...or tot ce i se intampla, din cauza evreitatii sale patimeste. Stiu despre rolul lor nefast in istorie, dar asa cum nu toti romanii sunt sfinti, nici<br /> capabili de sfintenie, nici evreii nu erau in bloc ticalosi, tartori si profitori!<br />  <br /> Lazar Dubinovschi era el un smekeras, poate, dar stia multa meserie si avea talent cu duiumul!<br /> <br /> <br />
Répondre