Overblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog

Recherche

13 septembre 2011 2 13 /09 /septembre /2011 14:56

Regizorul sovietic de origine armeană, Artavazd Pelechian (n. 1938), este un nume de referinţă al documentaristicii de montaj. Autor al cîtorva filme care i-au adus notorietatea universală (în rîndurile specialiştilor, desigur!), şi a unor scrieri de teorie a filmului documentar cu conotaţii etice.

 

Cîteva dintre filmele sale pot fi văzute pe youtube. Iar unul care i-a fost dedicat la împlinirea vîrstei de 70 de ani, în 2008, de către discipolii săi, poate fi văzut aici, on-line, la o calitate destul de bună. Este cu subtitrare în engleză, deşi la filmele documentare textul este aproape inutil... Aproape fiecare dintre aceste piese-minuaturi se înfăţişează sub forma unor  capodopere de artă cinematică... 

Partager cet article
Repost0

commentaires

V
<br /> <br /> @harcea-parcea,<br /> <br /> <br /> mi-a plăcut enorm formula "intelectualicească zăbavă"! Aceasta este confirmarea deplină a faptului că din moment ce invocăm memoria "filmelor vechi" - nici limba/limbajul nu mor. Merci de aşa<br /> intuiţie) Parfumul lor "străvechi", caută cuvinte şi mai vechi...<br /> <br /> <br /> Recunosc, că nu m-aş fi gîndit!<br /> <br /> <br /> <br />
Répondre
H
<br /> <br /> Dar pe asta din ce cotlon l-ati recuperat? Lumea de azi traieste cu filmele de moment, cele care umplu timpul, largesc creierii, curata urechile, extrag pelagra de pe ochi s.a. Deci, la ce<br /> bun vechiturile astea? Cre= ca este o intrebare absolut indreptatita, dat fiind ca in afara contextului istoric - asta este exotica pura, o mana care nu mai cade din cer. Sau este<br /> aceeasi "umplere de timp", doar ca avand ceva pretentie de "intelectualiceasca zabava"!? <br /> <br /> <br /> <br />
Répondre
T
<br /> <br /> FOARTE bun filmul lui Hutiev!<br /> <br /> <br /> Multumesc pentru aceasta semnalare. M-am convins inca o data ca filmului ii sta bine dupa trecerea timpului, si mai ales atunci cand a fost creat in alb/negru, pentru ca efectul de color sustrage<br /> atentia in multe privinte. Pe curand!<br /> <br /> <br /> <br />
Répondre
V
<br /> <br /> Tocmai de aceea şi suscită atîtea pasiuni acel sistem, că nu a fost univoc, nici unilateral. Aproape că nu mă suprinde că au fost posibili cei nominalizaţi mai sus, mult mai<br /> misterios devine faptul că în cinema au fost cu putinţă experimentele întotdeauna, şi autori pe care-i consideră "canonul" oarecum oficiali, pac, şi servesc supriza: iată, aseară am<br /> văzut poate cel mai inexplicabil film din "canonul sovietic" - Ploaie de iulie (1966), semnat de Marlen HUŢIEV. Pentru "verificare" pun linkul, el poate fi văzut on-line, pentru cei care<br /> pot vedea filmele sovietice în original...Dar logoreea în acest film este de umplutură, mai degrabă să justifice statutul de film de ficţiune, căci structura vizuală a filmului este, cum s-ar<br /> putea spune - "din alt film". Ideologia e una (de paravan), iar arhitectura formală este altceva (unde autorul îşi arată măreţia de creator de forme, regia impecabilă etc.) <br /> <br /> <br /> <br />
Répondre
T
<br /> <br /> E cu totul greu sa ne imaginam cum astfel de lucruri erau lucrate pe bani sovietici, cu cenzura la spate, cu comitete si comisii care-ti cereau dare de seama pentru "activtatea in folosul<br /> comunitatii"...cum la fel de greu este sa acceptam ca un Paradjanov a fost cu putinta! O Kira Muratova, un Loteanu...<br /> <br /> <br /> Cu adevarat, ciudat, sudat si demonic sistem a fost, acel URSS!<br /> <br /> <br /> <br />
Répondre