In penultimul numar al editiei romanesti a prestigioasei Business Week se reia integral textul deosebit de interesant a lui Pete Engardio Capitalismul karmic ( Karma Capitalism: http://www.businessweek.com/globalbiz/content/oct2006/gb20061019_650475.htm), In care specialistul in problematica lumii hinduse relateaza pe larg despre o metamorfoza profunda ce se petrece astazi in lumea afacerilor globale. Este vorba despre intoarcerea unei parti a oamenilor din mediul afacerilor catre intelepciunea Rasaritului antic, catre Bhagavad Gita, si spre noi viziuni care nu tintesc doar si exclusiv profitul si acumularea nelimitata de capital. Se pare, ca exista deja un numar mare de profesori si guru spirituali in scolile cele mai prestigioase de business din lume, provenind in special din India. Acest fapt duce la o recalibrare a strategiilor marilor corporatii, astfel incat accentul se pune pe relatia directa si foarte atenta cu beneficiarul si clientela, care pina de curind era de cele mai multe ori o abstractiune in optica marilor producatori, ori massa buna doar de exploatat! Acest fapt pare cu atat mai suprinzator (si imbucurator) cu cat acum cativa ani, in plin avant al globalismului, se vorbea despre o "expiere" brutala a componentei spirituale din toate sferele mediului de afaceri, iar astazi s-a ajuns la a se afirma raspicat : "Este ideea ca organizatiile pot simultan crea valori si dreptate sociala". Sigur, astfel de efuziuni trebuie privite cu multa prudenta si discernamant, caci ele pot face parte din chiar acelasi sistem al dominatiei capitalismului post-industrial, dar ideea trebuie preluata si dezvoltata. Merita toata atentia si necesita o analiza matura. Noi, esticii, ar trebui oarecum sa ne bucuram de aceasta framantare si febrila cautare a "salvarii", care trebuie citita inapoia interesului sporit pe care lumea o cauta in domeniul spiritului si filosofiei orientale(mai recente si mai noi). Sunt niste lectii din care ar trebui sa invatam, sa nu neglijam faptul ca personaje ca C. K. Prahalad, Ram Charan, Swami Parthasarathy si Vijay Govindrajan vin din lumea indiana, si reprezinta niste veritabile modele pentru tanara generatie de afaceristi din Occident sau SUA. Aici, am avut o continuitate a exercitiului spiritual, a trairii spiritului si, in absolut, ideea umanitatii s-a conservat aproape nealterata. Nu in ultimul rand, fara tagada, datoram acest avantaj bisericii traditionale. Chiar daca aceasta are, de ceva timp, probleme cu propria definire, cu propria identitate.